BabyOrNot.dk - Graviditetstest - ægløsningstest

langtidshævede brød

Her kan vi alle dele vores bedste opskrifter.

langtidshævede brød

Indlægaf pivpiv » tors, 28. januar 2010 14:28

Princip: Brød skal hæve først min. 6 timer, op til 12. Derefter på plade 1-2 timer.
Det kan ikke æltes, men fint røres i røremaskine og med ske i dejfad.

3 dl. surmælksprodukt.
15-20 g. gær.
9 dl. lunkent vand.
3 spsk. salt.
Ca. 300 g. "andet mel" - det kan være spelt, emmer, grahams- durum- eller hvad du lige har.
Måske kerner. F.eks. græskar- solsikke- hørfrø- iblødlagte hvedekerner, eller hvad du syens.
Måske et par håndfulde havregryn. Det er, som om havregryn er gode til lige at opsuge lidt væde, så brødet bliver lidt mere "opretstående", og ikke så udflydende.
Hvedemel, til det har sådan en konsistens ca. som tyk havregrød. Den skal ikek kunne håndæltes. Godt et kilo, måske?

Nå. Du rører gær ud i væske. Du tilsætter resten af væsken. Du tilsætter yoghurt og salt.
På røremaskine plejer jeg bare at la' den stå og røre med dejkrog 5-10 minutter.

Ud på bagepapir, måske et par flutes, og et par mindre brød? Pensles med piskefløde.

Hæver 1-2 timer. Bages ved allerhøjeste varme i ovnen på nederste rille. Jeg bruger bagesten - som skal ha' haft temperaturen ½ time, inden du bager. Jeg kyler en kop vand i bunden af ovnen, men det er ikke strengt nødvendigt.

Bager, til farven på skorpen er gylden.

Afkøler på bagerist.
Alt godt kommer til den der venter...... jeg gider ikke vente mere!
pivpiv
Site Admin

Re: langtidshævede brød

Indlægaf pivpiv » lør, 08. januar 2011 23:26

Dem her har jeg til at stå i skåle ude på bordet nu ;)
De er super gode til sandwich og som tilbehør til maden.
Alt godt kommer til den der venter...... jeg gider ikke vente mere!
pivpiv
Site Admin

Tilbage til Vores lækre Madopskrifter