BabyOrNot.dk - Graviditetstest - ægløsningstest

Glukosebelastning + vægt + babys bevægelser

Glukosebelastning + vægt + babys bevægelser

Indlægaf Katrine-mor » fre, 11. februar 2011 11:25

Hejsa piger,

Har ikke lige fået skrevet herinde i et stykke tid, men nu skulle det være ;-)

Jeg var til glukosebelastning i sidste uge, og bortset fra at sukkervandet var så hvinende sødt at jeg fik kvalme/hedetur i en 30 minutters tid derefter, så var det jo ikke videre slemt. Bare kedeligt at sidde i en stol og glo i 2 timer... havde heldigvis bog og musik med.
Mit tal lå heldigvis helt fint bagefter, så det var dejligt at gå derfra med viden om at jeg ikke har graviditetsbetinget sukkersyge. Havde egentlig heller ikke regnet med at jeg ville have udviklet det, da jeg kun blev tjekket pga. sukkersyge i nærmeste familie (farmor).

Ellers går det fint med maven :D Den vokser og jeg har taget 6 kg. på efterhånden.
Oplever I andre også at vægten kan stige i spring? Havde 3 uger hvor den slet ikke steg, og de sidste to uger har jeg taget et kg. på om ugen :shock:

Hvordan er det nu lige med barnets bevægelser?
Altså jeg mærker babyboy hver dag, men nogen gange går han helt amok og sparker og puffer mens jeg er på arbejde, og andre gange så kan han være helt stille hele dagen, for så først at sparke om aftenen, når jeg ligger i sofaen eller sengen.
Er det noget man skal være bekymret over? Altså er det normalt at babyen ændrer mønster fra den ene dag til den anden?
Billede

Efter næsten 3½ år og en masse fertilitetsbehandlinger er jeg endelig blevet øko-gravid :D
Positiv test d. 18/9 og termin d. 18/5 :D
Vores søn kom til verden d. 20/5 :D
Katrine-mor

Geografisk sted: København V

Re: Glukosebelastning + vægt + babys bevægelser

Indlægaf Annette1975 » fre, 11. februar 2011 15:57

Dejligt at få en update :-)

Og skønt at du ikke har graviditetsbetinget sukkersyge, og ja det der væske man skal drikke er bare forbandet sødt men ned skal det jo.

Så langt som du er nu skal du mærke baby hver dag. Hele dagen må gerne gå og så mærker du den først om aften, det er helt ok. Hvis du er i tvivl om du overhovedet har mærket den, så læg dig ned og fokuser på maven eller drik en masse iskoldt vand og læg dig ned.

Amalie var meget stille inde i min mave og jeg mærkede hende oftest kun om aften når jeg var kommet i seng og lå og fokuserede 100 pct på hende. Og andre gange holdt hun gymnastikopvisning inde i maven så man kunne se sparkene udenpå. Så det må gerne variere, bare der er liv at mærke hver dag.

Med hensyn til vægt, så kan jeg sige at jeg nu er i uge 17 og har endnu ikke taget på. Jo jeg tabte mig to kg til at starte med og jeg har taget et af dem på, så jeg er stadig et kilo under startvægt. Men jeg tror nok at når man når hen hvor du er, så er det ikke unormalt at vægten stiger i ryk :-)
Billede

Billede
Annette1975

Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Katrine-mor » tirs, 15. februar 2011 14:06

Ih, her er godt nok ikke meget feedback, når man skriver noget :roll: Men vi er jo heller ikke så mange.

Tak for din besked Annette :D
Ja, det er skønt ikke skulle bøvle med graviditetsbetinget sukkersyge. Men du klarer det jo fint, så jeg ville sikkert kunne hente en masse råd fra dig, hvis det endelig var, at jeg havde fået det ;-)

Jeg mærker ham også hver dag, og fik også læst mig til, at babyen i perioder kan være mere stille, fordi livmoderen ikke vokser i samme tempo som barnet. Så nogen gange kan hulen godt være lidt lille og begrænse de vilde spark. Han er dog god til at give lyd fra sig, når jeg sætter mig og mærker efter. Han har dog intet fast mønster overhovedet... altså jeg mærker ham hver aften og hver morgen, men ellers er det meget forskelligt, hvornår han vælger at holde fest derinde.

Vi var til en lille tryghedsscanning i lørdags (har fundet en klinik, hvor det kun koster 200 kr.!), og her kunne scanningen vise en ret så velvoksen baby på allerede 1175 g. Det er inden for normalen, men helt sikkert over gennemsnittet. Det var dejligt at se ham igen... han er bare så sød og sjov, når han bliver scannet. Lå og pressede de små fødder og hænder på mod scanneren :lol:

Ud over det, så er jeg heller ikke bekymret over vægten. Havde et BMI på 19, da jeg blev gravid, så det vil kun være naturligt, hvis jeg tager godt på her i slutningen af graviditeten.
Undrede mig bare over at den kunne stå stille i flere uger, for derefter at tage sådan nogle tigerspring ;-)

Dejligt for dig, at du ikke har taget på endnu. Så er der lidt flere kilo på kontoen i slutningen af graviditeten :D
Billede

Efter næsten 3½ år og en masse fertilitetsbehandlinger er jeg endelig blevet øko-gravid :D
Katrine-mor

Indlægaf Annette1975 » ons, 16. februar 2011 14:46

Nej der sker ikke alt for meget herinde, men sådan er det jo.

Dejligt med en meget billig scanning, man kan aldrig få nok af at kigge på baby :-)

Jeg må indrømme at det er sværere at leve korrekt under denne graviditet. Amalie distraherer mig godt nok meget. Sidste gang kunne jeg fokusere 100 pct på sukkersygen og sørge for at spise det helt rigtige på de helt rigtige tidspunkter. Nu hænder det jævnligt at jeg glemmer at tage min insulin før aftensmaden og først får den taget efter måltidet og det er jo ikke så godt. og så dan er der også mange andre ting hvor det ikke kører helt efter bogen. Men jeg har sagt til medicinerne at jeg gør det så godt jeg kan lige nu, og måske er det ikke helt godt nok, men det er det bedste jeg kan. Jeg har også været utrolig stresset, fortvivlet og ked af det pga fyringen og det har bestemt ikke gjort det nemmere.

Jeg skal helst ikke tage mere end 3-4 kg på i sidste ende, så jeg skal passe meget på min vægt men det gør jeg jo automatisk med min kost.

Ih hvor jeg glæder mig til d. 10 marts hvor den står på MD og hjertescanning, så får jeg lov til at se baby igen og det bliver spændende om de kan se kønnet, ellers må jeg vente til næste scanning i uge 28 med at få det at vide :-)
Billede

Billede
Annette1975

Indlægaf Annette1975 » ons, 16. februar 2011 15:08

Nej der sker ikke alt for meget herinde, men sådan er det jo.

Dejligt med en meget billig scanning, man kan aldrig få nok af at kigge på baby :-)

Jeg må indrømme at det er sværere at leve korrekt under denne graviditet. Amalie distraherer mig godt nok meget. Sidste gang kunne jeg fokusere 100 pct på sukkersygen og sørge for at spise det helt rigtige på de helt rigtige tidspunkter. Nu hænder det jævnligt at jeg glemmer at tage min insulin før aftensmaden og først får den taget efter måltidet og det er jo ikke så godt. og så dan er der også mange andre ting hvor det ikke kører helt efter bogen. Men jeg har sagt til medicinerne at jeg gør det så godt jeg kan lige nu, og måske er det ikke helt godt nok, men det er det bedste jeg kan. Jeg har også været utrolig stresset, fortvivlet og ked af det pga fyringen og det har bestemt ikke gjort det nemmere.

Jeg skal helst ikke tage mere end 3-4 kg på i sidste ende, så jeg skal passe meget på min vægt men det gør jeg jo automatisk med min kost.

Ih hvor jeg glæder mig til d. 10 marts hvor den står på MD og hjertescanning, så får jeg lov til at se baby igen og det bliver spændende om de kan se kønnet, ellers må jeg vente til næste scanning i uge 28 med at få det at vide :-)
Billede

Billede
Annette1975

Indlægaf nanna444 » tors, 17. februar 2011 15:00

Hej Katrine-mor.
Saa vil jeg da lige komme med en lille besked til dig nu naar jeg endelig har tiden til at sidde foran skaermen :lol: Og ja, desvaerre er vi ikke saa mange herinde, men saa maa vi som er her jo bakke godt op :cool:

Dejligt at hoere at du ikke har nogen problemer med sukkersyge - saa langt, saa godt, ikke sandt ? :lol:
Og ja det med vaegten kender jeg meget godt. Baby vokser jo ogsaa i ryk. Faktisk er jeg helt holdt op med at veje mig, men ved min foerste graviditet endte jeg med at tage 16kg paa. Og jeg kan sige at i loebet af de sidste 3 uger voksede maven bare helt vildt, og her kom straekmaerkerne desvaerre ogsaa. Saa jeg maa ha taget en del paa der ogsaa. Men faktisk saa synes jeg at vaegten ryger superhurtigt af igen, saa jeg er ikke saa opmaerksom paa den denne gang.
Er du begyndt at maerke mere til lille-manden ? Maerker du ham hver dag nu ? Her er der mest aktivitet om aftenen, faktisk maerkede jeg ikke meget til spiren indtil i sidste uge ( er 23 uger henne nu ) Hvis din moderkage ligger foran vil barnet sparke ind i den og det kan goere at du ikke maerker saa meget aktivitet, men ja som Annette siger saa skulle du helst maerke ham hver dag nu. Du kan evt ligge dig foerst paa den ene side og saa paa den anden side, og saa fokusere 100% paa ham ( syng evt en lille sang ) saa kan det sagtens vaere at han roerer paa sig :lol:

Har du faaet koebt noget til ham endnu ?

Kram herfra
nanna444

Indlægaf Katrine-mor » fre, 18. februar 2011 15:53

Hej Annette,

Ja, det er altså super billigt. Jeg vil ikke tøve et sekund med at tage derhen igen, hvis jeg skulle få behov for at se til den lille ;-)

Kan godt forstå at det er lidt sværere at fokusere 100% på sukkersygen i denne omgang, når du har Amalie at holde styr på. Men så længe du er obs på det og gør det så godt du kan, så må det da også være fint. Heldigvis bliver du jo fulgt tæt af lægerne, så det må være dejligt.
Jeg kan godt forstå at du har været stresset og ked af det over fyringen. Den kom da også bare ud af det blå! Håber at du efterhånden er okay igen.

Ok, ja så er det jo godt at du slet ikke har taget på endnu :-) Det må godt nok også være svært at skulle holde så meget øje med det.

Jeg kan godt forstå du glæder dig meget til d. 10. :D Det skal nok blive en dejlig dag :D
Billede

Katrine-mor

Indlægaf Katrine-mor » fre, 18. februar 2011 16:20

Hej Nanna,

Ja, vi må være gode til at svare på hinandens tråde, når vi nu er så få. Ellers kan man jo helt komme til at føle at man skriver til en væg :lol:

Jo, det var godt. Var jo heller ikke spor nervøs for resultatet, men alligevel var det rart at få bekræftet at alt var okay ;-)
Som jeg skrev længere oppe, så fandt jeg jo også ud af at det er en fint stor basse, jeg går rundt med i maven, så måske er det også derfor vægten hopper lidt derop af. Jeg er slet ikke bange for at få for meget på sidebenene... hoppede lige i et par af mine gamle bukser den anden dag... og de passer, selvom jeg selvfølgelig ikke kunne lukke dem om maven :lol:
Dejligt for dig at du ved at kiloene ryger af lige bag efter igen ;-)
Jeg mærker ham hver dag flere gange om dagen... det har jeg gjort siden 16. uge, så det er skønt :D Det der gjorde mig nervøs i sidste uge, var at han gik fra at være MEGET aktiv til kun lige at pusle lidt rundt et par gange i løbet af dagen. Men efter nogle dages puslen, så var han tilbage ved fuldt aktivitetsniveau igen og har været det siden. Jeg mærker ham også gennem moderkagen, så han er en stærk lille fyr ;-)

Ja, vi har købt lidt forskelligt tøj og også fået noget, så det er dejligt. Har også købt seng og barnevogn, som står hos mine forældre.

Hvordan går det med dig? Hvornår skal du til gennemscanning?

Knus
Billede

Katrine-mor

Tilbage til Termin Maj - Juli 2011