BabyOrNot.dk - Graviditetstest - ægløsningstest

surdej og rugbrød

Her kan du frit tale om lige det netop du har på hjertet.

surdej og rugbrød

Indlægaf pivpiv » man, 10. oktober 2011 12:59

Nu ved jeg hvorfor søren det hedder surdej, puha for det da lugter surt *GG*

Jeg vil kaste mig ud i at bage rugbrød, men jeg aner intet om det.
Har nu fundet opskriften på en surdej som er klar efter 8 dage - så mangler jeg bare at få en masse fif og gode råd til at lave RUGBRØD.
Kom og fortæl mig lige alt hvad i ved om at bage rugbrød og del gerne jeres opskrifter ;)
Nu går jeg troligt og rører i den sure dej hver dag og glæder mig til at kunne starte mine rugbrød den 16. - eller er det den 15.? Hmm noget i den dur ;)

Men GUUUD hvor er ventetiden dog lang, jeg ville jo gerne lave rugbrød NU!!
Alt godt kommer til den der venter...... jeg gider ikke vente mere!
pivpiv
Site Admin

Re: surdej og rugbrød

Indlægaf Katten » lør, 15. oktober 2011 18:02

Jeg har virkelig kæmpet længe for at finde frem til en opskrift som jeg synes var rigtig god og nu har jeg endelig fundet en der vækker stor begejstring hos tropperne ;-)

200 g øko knækkede rugkerner,
350 g øko rugmel,
200 g øko fuldkornshvedemel eller anden mel med god bageevne,
50 g øko græskarkerner,
50 g øko solsikkekerner,
50 g øko hørfrø,
15 g salt,
15 g øko uraffineret sukker,
1 mørk øl (33 cl),
1 dl lunkent vand,
1 dl rugbrødssurdej (flydende)
ca 25 g gær

Kernerne skal stå i blød i varmt vand i en times tid inden brug, da de ellers vil være hårde.
Bland øl, vand og surdej og rør gæren ud heri. Tilsæt salt, sukker, græskarkerne, solsikkekerner og de afdryppede rugkerner. Til sidst røres melet i, dejen skal have en klistret men ikke vandet konsistens, det kan være nødvendig at tilsætte mere mel brug da rugmel. Dejen æltes godt på maskine i min 5, her kan en håndmikser godt bruges men en køkkenmaskine er selvfølgelig bedst. Smør en rugbrødsform på 3 l med smeltet smør, kærgården eller hvad du nu bruger og hæld dejen over i formen, glat den på overfladen, her er det nemmest at bruge en våd ske. Lad dejen hæve op til kanten. Bag brødet i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca 50 min, kernetemperaturen skal være 97 grader. Hæld straks brødet ud af formen og pensel toppen med smeltet smør (smøret gør at skorpen ikke bliver hård når brødet er afkølet.) Afkøles på rist. Brødet skal helst hvile i nogen timer inden man skære af det, da det ellers klistre til kniven og smuldre.

Det er den bedste opskrift jeg har fundet fremtil, men man kan jo varriere den som man vil og f.eks. tilsætte revet gulerod hvis man vil.

God fornøjelse med bagningen og velbekomme :D
Billede
Billede
Brugeravatar
Katten

Geografisk sted: Næstved

Indlægaf pivpiv » man, 17. oktober 2011 12:50

Kanon opskrift, dog lod jeg dem vist ikke hæve længe nok :( Men det smager godt selvom det er rimelig flad ;)

Hvor længe cirka lader du det hæve?
pivpiv
Site Admin

Indlægaf Katten » man, 17. oktober 2011 19:55

Det er forskelligt, afhænger af hvornår jeg kommer i gang ;-) men nok en 5 timer i hvert fald og så er det bedst hvis det står lunt. Det kan også være du skal have mere gær i, prøv dig frem, det har jeg gjort og når jeg laver det bliver det gjort efter ca. mål. Jeg har også lavet det kun med gær, det er også godt :-)
Billede
Billede
Brugeravatar
Katten

Indlægaf pivpiv » man, 17. oktober 2011 22:25

det smager virkelig fantastisk.
Vores blev jo meget lavt, så flækker det på den lange led og nyder det.
Nu vil jeg prøve at lave til svigerne også, men tør ikke lade det stå og hæve hele natten, manden flipper en grøn hvis han kommer op til et køkken der sejler i rugbrødsdej ;)
Så kan sætte det over i morgen formiidag og så bage det sidst på dagen og så give det til svigermor onsdag - så passer det vist fint
Bager også grahams flute og har købt en flute form/plade, den er bare så fancy :)

Tak for hjælpen og skriv endelig hvis du har flere fif og ideer ;)
knus
Bagemesterharepus
pivpiv
Site Admin

Indlægaf pivpiv » tirs, 25. oktober 2011 21:12

så er endnu en portion rugbrød lavet :)
De smager jo fantastiske og sikke meget man kan ændre på smagen bare ved at gøre lidt.
Jeg er stadig ikke i gang med STORE forandringer, men lidt har også ret ;)
Knægt og mand spiser på livet løs og ja mit grydebrød kan jeg ikke bage i det tempo som det spises i ha ha

Surdej er da en fantastisk ting!!!
pivpiv
Site Admin

Indlægaf Katten » fre, 04. november 2011 14:21

Det er nemlig en helt fantastisk opskrift, vi spiser også på livet løs bagningen kan næsten ikke følge med :-)
Billede
Billede
Brugeravatar
Katten

Indlægaf pivpiv » fre, 04. november 2011 14:36

Ja nemlig.
Jeg variere den lidt fra gang til gang og deler med naboerne - så jeg bager et par gange om ugen ;)
Det og så kombineret med grydebrød - ja så kan jeg heller ikke følge med.
Det smager SÅ godt. Dog er det dumt at pakke det i pose, jeg har bare et viskestykke viklet om, så holder det LÆNGE

Tak igen for en lækker opskrift
pivpiv
Site Admin

Tilbage til Ordet er frit