Jeg har virkelig kæmpet længe for at finde frem til en opskrift som jeg synes var rigtig god og nu har jeg endelig fundet en der vækker stor begejstring hos tropperne
200 g øko knækkede rugkerner,
350 g øko rugmel,
200 g øko fuldkornshvedemel eller anden mel med god bageevne,
50 g øko græskarkerner,
50 g øko solsikkekerner,
50 g øko hørfrø,
15 g salt,
15 g øko uraffineret sukker,
1 mørk øl (33 cl),
1 dl lunkent vand,
1 dl rugbrødssurdej (flydende)
ca 25 g gær
Kernerne skal stå i blød i varmt vand i en times tid inden brug, da de ellers vil være hårde.
Bland øl, vand og surdej og rør gæren ud heri. Tilsæt salt, sukker, græskarkerne, solsikkekerner og de afdryppede rugkerner. Til sidst røres melet i, dejen skal have en klistret men ikke vandet konsistens, det kan være nødvendig at tilsætte mere mel brug da rugmel. Dejen æltes godt på maskine i min 5, her kan en håndmikser godt bruges men en køkkenmaskine er selvfølgelig bedst. Smør en rugbrødsform på 3 l med smeltet smør, kærgården eller hvad du nu bruger og hæld dejen over i formen, glat den på overfladen, her er det nemmest at bruge en våd ske. Lad dejen hæve op til kanten. Bag brødet i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca 50 min, kernetemperaturen skal være 97 grader. Hæld straks brødet ud af formen og pensel toppen med smeltet smør (smøret gør at skorpen ikke bliver hård når brødet er afkølet.) Afkøles på rist. Brødet skal helst hvile i nogen timer inden man skære af det, da det ellers klistre til kniven og smuldre.
Det er den bedste opskrift jeg har fundet fremtil, men man kan jo varriere den som man vil og f.eks. tilsætte revet gulerod hvis man vil.
God fornøjelse med bagningen og velbekomme