Har godt nok ikke set Morgen TV men har hørt Radioavis hvor de også nævnte den stigende tendens til kejsersnit ønsket af den fødende pga. nervøsitet for at føde normalt. (Jeg har fx. en veninde, der vil føde ved kejsersnit, fordi hun ikke vil sprække???!!!! Dér står jeg af...)
Og altså ja, jeg må nok sige, at har man ikke grund til at frygte en almindelig fødsel, så skal man ikke overveje et kejsersnit. Det er traumatisk for barnet at komme til verden på den måde, da det bliver budt meget mere stress end ved en normal fødsel. Samtidig med det faktum er et kejsersnit bestemt ikke risikofrit for moderen heller!
Når dét så er sagt, er jeg netop en af dem, der (inden jeg blev gravid) altid har sagt, at jeg ville føde ved kejsernit! Jeg har en bror, hvis første datter var så godt som død ved fødslen pga. iltmangel (lægefejl) og nu sidder i kørestol og er så handikappet, som man nærmest kan blive. Fødslen tog simpelthen for lang tid, og min svigerinde var helt tappet for kræfter til sidst. Trods dette - samt faldende/manglende hjertelyd - blev der ikke foretaget kejsersnit, hvilket siden er blevet påpeget som en alvorlig og afgørende fejl.
Snebold, jeg kan GODT forstå, du vil have et kejsersnit, når dit næste barn skal til verden! For det kan godt være, en naturlig fødsel er at foretrække, men kontrollen er trods alt større, når det foregår ved kejsersnit - og når man har været gennem det, du har, går man (som du selv skriver) gerne på kompromis med de foreskrevne regler og satser på det sikre.
Jeg vælger selv at føde naturligt - men det er (indrømmet) kun fordi, min kæreste har brugt rigtig mange timer på at tale med mig om det. Jeg er stadig nervøs - gu' er jeg det - men jeg vælger, som du gjorde det ved din søns fødsel, at være tryg og håber, alt går godt