BabyOrNot.dk - Graviditetstest - ægløsningstest

Gode nyheder følges op af knap så gode nyheder (min mor)

Her kan du frit tale om lige det netop du har på hjertet.

Gode nyheder følges op af knap så gode nyheder (min mor)

Indlægaf Annette1975 » ons, 03. november 2010 08:22

Endelig blev min mor udskrevet. 16 dage endte hun med at være indlagt men nu har de styr på hendes infektion.

Jeg var på sygehuset igår for at være med til stuegang, da min mor havde rigtig mange spørgsmål. Vi snakkede om transplantationen, det er jo det der fylder mest hos os alle lige for tiden. Vi fik at vide, at der er muligt at Skejby spænder ben for transplantationen pga. følgende.

Min mor kan ikke tåle almindelige blodplader (dem der får blodet til at størkne), så hun skal have vævstype bestemte blodplader. Der er kun 4, ja du læste rigtig 4, donorer i Århus området med samme vævstype som min mor. Det betyder at det er ret svært at skaffe donorer til de blodplader som min mor skal have hver uge. Når hun så skal transplanteres vil der i de følgende måneder derefter højst sansynligt blive nødvendigt, at hun skal have blodplader hver eneste dag. Her kommer det store problem. Der går 4 donor på en pose blodplader og man kan kun donere med et par ugers mellemrum. Så de er meget i tvivl om de kan skaffe donorer nok til at min mor kan få alle de blodplader. De undersøger registrene i europa nu for at se om der er nok donorer.

Kan de ikke finde nok donorer, så spænder de ben for transplantationen

Så på onsdag i næste uge skal vi til lægesamtale og have besked om hvorvidt en transplantation kan komme på tale eller ej. Jeg er meget sortseer lige nu. Jeg har tudet det meste af dagen efter jeg kom hjem, jeg har ikke vist min mor og hendes mand hvor bange jeg er for at det her ikke bliver til noget, Men jeg kan godt regne ud at hvis hun skal have blodplader i 2 måneder så er det 60 portioner af 4 personer = 240 donorer der skal bruges. Så kan man donerer med et par ugers mellemrum så lad os sige at de hver i sær kan give 3 gange så er vi ende på at der skal bruges 80 donorer. Og med den specielle vævstype min mor har så er det faktisk et højt tal.

Ja jeg ville ikke så meget, jeg var bare rigtig ked af det i går og har igen i dag siddet og tudet i bilen på motorvejen på vej på arbejde (og har allerede tudet på arbejdet selvom klokken kun er 7.23) og jeg er så bange for at min mor snart dør fordi de ikke kan helbrede hende fordi hun har sådan en forbandet speciel vævstype.
Billede

Billede
Annette1975

Geografisk sted: Ã…rhus

Re: Gode nyheder følges op af knap så gode nyheder (min mor)

Indlægaf Snebold » tors, 04. november 2010 00:06

Nej for pokker da, det var ikke lige det der var planen. Ja det virker godt nok som lidt af en opgave at skal skaffes så mange donorer. Men der vel ikke helt umuligt, hvis de netop kan trække på udenlandske donorer også.
Vil krydse fingre for det lykkes.
Men det kan jo så være en opfordring til alle der går rundt og er rakse -meld jer som bloddonor! Der er brug for jer og det er altså meget harmløst at blive stukket og tiden man bruger er let at afse, når man ved det kan betyde liv eller død for en anden (er jo desværre selv blevet slettet af listen, da de ikke længere tør bruge mig blod).
Kh. Snebold
BilledeBillede
Start pb 01.01.08. Gravid 18.10.08 SA 7+3
Linus 09.09.09
Brystkræft 07.09.09
1. IVF 10.09.10 -% æg
2. IVF 16.11.10 -2 æg op + 2 på frys
3. IVF 14.01.11 -1 ubrugeligt æg / to fryseæg op
4. IVF 24.04.11 -1 æg / negativ
5. IVF 18.09.11 -3 æg, 0 befrugtet
Brugeravatar
Snebold

Geografisk sted: Fyn

Indlægaf Annette1975 » tors, 04. november 2010 07:41

Tak skal du have Snebold.

Jeg syntes tiden går helt vildt langsom og kan næsten ikke overskue at der er så langt tid til på onsdag. Samtidig forsøger jeg at forberede mig mentalt så jeg kan håndtere et eventuelt negativt svar. Det nytter ikke noget at jeg bryder helt sammen når min mor sidder ved siden af og det er jo hende det drejer sig om. Det er hende der skal have lov til at være ked af det og jeg må være den stærke. Så kan jeg græde når jeg kommer hjem.

Det er bare utroligt, vi troede lige at lykken var gjort, da vi fandt ud af min mors storesøster er egnet som donor, så vi havde faktisk ikke forventet flere forhindringer. Og hvis der kom nogle forhindringer så ville de være pga noget helbredsmæssigt hos min mor som de nok kunne fikse. Men sådan blev det ikke.
Billede

Billede
Annette1975

Indlægaf Stinna30 » tors, 04. november 2010 09:45

Kære Annette

Du har min dybeste medfølelse - hvor må det gøre ondt, når I nu troede, at lykken var gjort med søsteren som donor. Jeg håber inderligt, der kan skaffes nok donorer.

Knus og tanker
Stinna
Billede
Billede
Brugeravatar
Stinna30

Indlægaf pivpiv » tors, 04. november 2010 10:02

For søren da også :(
Som snebolden siger, så må det her virkelig opfordre alle dem der kan, til at give blod.

Jeg må ikke selv give blod, men da min far blev syg satte jeg det hele i gang og jeg har skaffet mindst 15 nye donore og jeg er så glad og stolt.
Jeg gør stadig alt hvad jeg kan for at få lokket nye til.
I sidste uge blev min mand kaldt ind igen, for de manglede blod.
Han giver gerne alt det han kan.

I må alle sparke jeres mænd afsted og når bebserne er kommet, så skal pigerne herinde da også melde sig ;)
Kom nu, I kan gøre en STOR forskel.

KÆMPE kram, jeg håber det hele løser sig.
Alt godt kommer til den der venter...... jeg gider ikke vente mere!
pivpiv
Site Admin

Indlægaf Annette1975 » tors, 04. november 2010 20:14

Hvor i bare søde herinde. Jeg må indrømme at jeg desværre ikke er bloddonor, så vidt jeg har forstået det, så må man ikke være donor når man har haft kræft og det har jeg haft.

Jeg går hele tiden og håber og beder til at der er nok donorer i europa der kan dække min mors behov.

I skal nok få en update når vi har været til mødet på onsdag, jeg garanterer ikke at den kommer samme dag, men så kan i nok selv regne ud hvad svaret har været.
Billede

Billede
Annette1975

Indlægaf pivpiv » tors, 04. november 2010 20:25

Nej så tror jeg ikke du må.
Jeg er organ donor og manden er blod donor.
Jeg kan ikke give blod.

jeg har på de sider jeg kommer opfordret folk (igen) til at være donorer :)
Så håber og ber jeg til at der er nok donore til din mor.

kram
pivpiv
Site Admin

Indlægaf Annette1975 » tors, 04. november 2010 20:53

Nu har jeg tilmeldt mig, så må de sortere mig fra hvis de ikke vil bruge mig, men de skal have valget om de vil have mig eller ej.

Det er dejligt at du laver en masse lobby arbejde for det her.

Jeg kan fortælle at min mor har fået 38 blod transfusioner fra 25 marts og indtil hun blev indlagt d. 18 oktober. Hun har ikke rigtig styr på hvor mange hun fik i de 16 dage hun var indlagt men det er en del. Hver gang hun har fået blod har hun fået to poser, så hun har jo virklelig taget fra i blodbanken. Oven i det er hun jo AB resus Negativ, så det er det specielle blod hun tager af.

Så alle dråber batter virkelig.
Billede

Billede
Annette1975

Indlægaf pivpiv » tors, 04. november 2010 20:55

Det er nemlig den rette indstilling - meld dig og lad blodbanken vurdere om årgangen i årene kan bruges ;)

Det er godt det findes en blodbank :)
pivpiv
Site Admin

Indlægaf HeidiBH » fre, 05. november 2010 02:32

Nu bliver jeg i tvivl., er AB Resus negativ og bare resusus negativ det samme eller to forskellige typer??
Billede
HeidiBH

Geografisk sted: Odense

Indlægaf Snebold » fre, 05. november 2010 06:44

Som jeg husker min biologi kan man være type A, type B, type AB og type 0.
Der ud over er man så enten rehsus positiv eller rehsus negativ.
Jeg er f.eks. A rehsus positiv.

Og Annette, du bliver nok sorteret fra. Jeg er i hvert fald blevet slettet som bloddonor efter jeg har haft kræft.
Kh. Snebold
BilledeBillede
Start pb 01.01.08. Gravid 18.10.08 SA 7+3
Linus 09.09.09
Brystkræft 07.09.09
1. IVF 10.09.10 -% æg
2. IVF 16.11.10 -2 æg op + 2 på frys
3. IVF 14.01.11 -1 ubrugeligt æg / to fryseæg op
4. IVF 24.04.11 -1 æg / negativ
5. IVF 18.09.11 -3 æg, 0 befrugtet
Brugeravatar
Snebold

Geografisk sted: Fyn

Indlægaf Annette1975 » fre, 05. november 2010 07:31

Snebold du har ret i forklaringen om blodtyperne. AB resus Negativ er ret specielt, der er ikke særlig mange der har den blodtype. Derfor bliver der kræset rigtig meget om de donorer der er. Min mor var bloddonor i yngre dage, hun blev hentet og bragt med taxa når der var brug for hende. Til sidste sagde de stop derude fordi hun har årer der er svære at stikke i, så derfor stoppede hun.

Det er ok hvis de sorterer mig fra, så har jeg i det mindste gjort en indsats og taget stilling og det har jeg det rigtig godt med.
Billede

Billede
Annette1975

Indlægaf HeidiBH » lør, 06. november 2010 03:35

Arh ok.. Hmm.. jeg er er resus negativ, men ved ski ikke ón jeg er er A, B eller AB det står der ikke nogle steder.. Kunne ske jeg lige skulle høre når jeg skal tappes igen.. Og så vil jeg da ocså lige høre om blodpladedonation...
Billede
HeidiBH

Indlægaf Stinna30 » man, 08. november 2010 10:46

HeidiBH skrev:Arh ok.. Hmm.. jeg er er resus negativ, men ved ski ikke ón jeg er er A, B eller AB det står der ikke nogle steder.. Kunne ske jeg lige skulle høre når jeg skal tappes igen.. Og så vil jeg da ocså lige høre om blodpladedonation...

Står det ikke på dit donorkort? Jeg har sådan et kort i dankortformat, hvor min blodtype står på.
Billede
Billede
Brugeravatar
Stinna30

Indlægaf HeidiBH » man, 08. november 2010 13:42

Nope sådan et kort har vi ikke fået.. hmm... :roll:

Men kunne da ske det står på det kort jeg fik da jeg fødte, som jg skulle have i pungen på grund af den indsrøjtning.. ??

ellers må jeg lige høre lægen ad.. Hun må da vide det...
Billede
HeidiBH

Næste

Tilbage til Ordet er frit