Endelig blev min mor udskrevet. 16 dage endte hun med at være indlagt men nu har de styr på hendes infektion.
Jeg var på sygehuset igår for at være med til stuegang, da min mor havde rigtig mange spørgsmål. Vi snakkede om transplantationen, det er jo det der fylder mest hos os alle lige for tiden. Vi fik at vide, at der er muligt at Skejby spænder ben for transplantationen pga. følgende.
Min mor kan ikke tåle almindelige blodplader (dem der får blodet til at størkne), så hun skal have vævstype bestemte blodplader. Der er kun 4, ja du læste rigtig 4, donorer i Århus området med samme vævstype som min mor. Det betyder at det er ret svært at skaffe donorer til de blodplader som min mor skal have hver uge. Når hun så skal transplanteres vil der i de følgende måneder derefter højst sansynligt blive nødvendigt, at hun skal have blodplader hver eneste dag. Her kommer det store problem. Der går 4 donor på en pose blodplader og man kan kun donere med et par ugers mellemrum. Så de er meget i tvivl om de kan skaffe donorer nok til at min mor kan få alle de blodplader. De undersøger registrene i europa nu for at se om der er nok donorer.
Kan de ikke finde nok donorer, så spænder de ben for transplantationen
Så på onsdag i næste uge skal vi til lægesamtale og have besked om hvorvidt en transplantation kan komme på tale eller ej. Jeg er meget sortseer lige nu. Jeg har tudet det meste af dagen efter jeg kom hjem, jeg har ikke vist min mor og hendes mand hvor bange jeg er for at det her ikke bliver til noget, Men jeg kan godt regne ud at hvis hun skal have blodplader i 2 måneder så er det 60 portioner af 4 personer = 240 donorer der skal bruges. Så kan man donerer med et par ugers mellemrum så lad os sige at de hver i sær kan give 3 gange så er vi ende på at der skal bruges 80 donorer. Og med den specielle vævstype min mor har så er det faktisk et højt tal.
Ja jeg ville ikke så meget, jeg var bare rigtig ked af det i går og har igen i dag siddet og tudet i bilen på motorvejen på vej på arbejde (og har allerede tudet på arbejdet selvom klokken kun er 7.23) og jeg er så bange for at min mor snart dør fordi de ikke kan helbrede hende fordi hun har sådan en forbandet speciel vævstype.