BabyOrNot.dk - Graviditetstest - ægløsningstest

En opfordring

Her kan du frit tale om lige det netop du har på hjertet.

En opfordring

Indlægaf pivpiv » tors, 04. november 2010 10:09

Er DU donor?? Er din mand? Din mor, din far, bror, søster, svoger, svigerinde???

Ved du hvor stor en forskel det gør hvis du giver blod 4 gange om året??

Hver pose kan redde et liv og for hver gang der tappes deles blodet i flere poser - ergo på en tapning redder man mange liv.

Man kan melde sig til via nettet på www.blod.dk og inde på blodbanken er de virkelig søde.
Du forkæles og passes godt på og stemningen er kanon.
Det er ikke som at få taget blodprøver hos lægen - det er en skeløjet gammel læge som knap husker hvilken ende af nålen der skal bruges - i blodbanken laver de ikke andet end at tappe, de er knald dygtige.
Du får et gratis "service" tjek af dit blod hver gang du tappes og forplejningen derinde byder på sodavand, øl, juice, kaffe, frugt sandwich og chokolade.
De fleste arbejdspladser giver fri til man giver blod.

Kom nu, hjælp hvor I kan....... giv blod og spark også familien afsted ;)
knus fra en som er alle donore taknemlig da jeg nemlig fik lov at beholde min far endnu længere pga to poser blod
Alt godt kommer til den der venter...... jeg gider ikke vente mere!
pivpiv
Site Admin

Re: En opfordring

Indlægaf HeidiBH » tors, 04. november 2010 11:25

Jeg er doner, både blod, organ og knoglemarvsdoner.. Tog stilling da jeg var 16 så da jeg blev gammel nok blev jeg tilmeldt de forskellige registre :-)

Resten af familien er henholdsvis blod og organdoner...
Billede
HeidiBH

Geografisk sted: Odense

Indlægaf pivpiv » tors, 04. november 2010 14:33

Heidi, jeg er lige ved at skrive TAK.

Jeg tænker sådan at hvis alle opfordre andre til at blive donore og bare en lille del af dem melder sig, så reddes mange liv.

Da min far fik blod gik det pludseligt op for mig hvor stor en forskel sådan en pose gør.
Det viser sig at største delen af blodet bliver brugt til kræft patienter og hvem af os kender ikke nogen der er ramt af kræft?

Knus
pivpiv
Site Admin

Indlægaf HeidiBH » tors, 04. november 2010 16:18

Det skal jeg skam ikke have tak for.. Tager det helt som en selvfølge at hjælpe der hvor man kan, og er jo kun sundt at donere blod og er jo ikke noget jeg lider under.. Og som organdoner er jeg jo død og skal ikke bruge dem selv.. Har altid syntes at man burde skulle vælge fra og ikke til, da der er rigtig mange der ikke har taget stilling eller lige har fået taget sig sammen til at registrere sig.. Hvilket er rigtig synd.. For hvor er man bare taknemmelig når man som dig har en far det er blevet reddet på grund af det..

Ifølge statistikkerne er det hver 4. Der bliver ramt af en eller anden form for kræft, så sandsynligheden er meeget stor for at vi alle bliver berørt af det..

Så jeg deler din opfordring.. Tá stilling som organdoner og hvis der er mulighed, så bliv bloddoner.. Det redder liv!!
Billede
HeidiBH

Geografisk sted: Odense

Indlægaf pivpiv » tors, 04. november 2010 16:22

Ja far fik ca 3 måneder mere pga blod og de tre måneder er nogle vi sætter pris på vi fik sammen med ham.

Ja og så vidt jeg husker så er det over 1/3 af blodet som går til kræft patienter.

Jeg må ikke give blod, men tilgengæld er jeg så organ donor.
Min mand har svært ved at tage valget om at være organ donor, men jeg jager lidt på ham - for han skal jo ikke bruge det når han er død ;)

Ja gid man skulle vælge fra i stedet for til, mange tager sig ikke sammen - desværre :(
pivpiv
Site Admin

Indlægaf Annette1975 » tors, 04. november 2010 20:24

Sikke en dejlig opfordring. Der var rigtig mange leukæmi patienter på den afdeling min mor var indlagt på, og de bliver alle fyldt op med blod løbende. Så der bliver bestemt brugt meget blod til kræft patienter.

Jeg er organdonor og de kan bare tage rub og stub, jeg skal alligevel ikke bruge det.

I samme åndedrag jeg skriver dette, vil jeg gå ind på bloddonor.dk og tilmelde mig, Jeg er ikke sikker på at de kan bruge mig men så kan de sortere mig fra.
Billede

Billede
Annette1975

Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Stinna30 » fre, 05. november 2010 16:09

Jeg er også donor - har dog været på standby, mens jeg var gravid. Men nu er jeg snart klar til at gå i gang igen, hvis bare min blodprocent også er det :D
Billede
Billede
Brugeravatar
Stinna30

Indlægaf Annette1975 » fre, 05. november 2010 17:03

Dejligt at høre Stinna.

Jeg syntes i øvrigt at, hvis i har mod på det, høre om ikke også kan blive blodpladedonor. For dem er der helt sikkert også mangel på. Og når i allerede er bloddonorer så er i cleared til at blive blodpladedonor. Forskel på blod donor og blodplade donor, er at når der er brug for lige præcis dine blodplader så bliver du kaldt ind. De kan nemlig ikke holde sig i særlig mange timer fra de kommer ud af donor til modtager skal have dem. Det er vist noget med 10 timer. Det er også derfor at min mor ikke kan få blodplader fra Usa eller Australien for de kan simpelthen ikke nå at blive transporteret til Danmark.
Billede

Billede
Annette1975

Indlægaf pivpiv » fre, 05. november 2010 17:11

Er det på samme måde de tapper det??
Synes ikke blodbanken er gode nok til at formidle videre omkring sådan noget.
Ved at når manden tappes så deles blodet i flere forskellige poser, altså de forskellige dele af blodet kommer i forskellige poser
pivpiv
Site Admin

Indlægaf Annette1975 » lør, 06. november 2010 20:15

Nej det er ikke på samme måde de tapper det.

"NÃ¥r du er trombocytdonor, ledes dit blod ind i en maskine, i stedet for over i en blodpose. Her skilles trombocytterne fra og oplsamles. Resten af blodet, dine egne erytrocytter og plasma, ledes tilbage til dig. Som trombocytdonor, kan du bidrage med flere trombocytter, end ved en almindelig tapning."

Du kan læse mere om det herinde: http://givblod.dk/index.php?option=com_ ... &Itemid=56

Bare lige for at gøre det helt klart så er trombocyt et fagligt ord for blodplader, bare lige så der ingen tvivl er.

Og ja de burde oplyse omkring der her også så der kan blive registreret flest mulige donorere.

I skal alle have tak for den kæmpe indsats i yder ved at give blod og hvis i også vil overveje at blive blodpladedonor, så vil jeg være jer evig taknemmelig.
Billede

Billede
Annette1975

Indlægaf pivpiv » lør, 06. november 2010 20:53

Jeg er også alle jer der giver de dyrbare dråber videre yderst taknemlig. I gør en kæmpe forskel. Tak.

Tak for forklaringen, manden har snakket med dem om det, så han regner med at han er registreret. De sagde bare at det var afsindigt sjældent der var brug for det.
knus
pivpiv
Site Admin

Indlægaf Stinna30 » man, 08. november 2010 10:40

Nå, jeg har så lige fundet ud af, at jeg først kan blive donor igen, når jeg er færdig med at amme, så det må desværre vente lidt endnu. Men vil da lige høre vedr. blodpladedonor, når jeg kommer derned næste gang. Uanset om det er sjældent, de skal bruge en, så er det vel fint nok at blive registreret, tænker jeg.
Billede
Billede
Brugeravatar
Stinna30

Tilbage til Ordet er frit