BabyOrNot.dk - Graviditetstest - ægløsningstest

Brystkræft

Her kan du frit tale om lige det netop du har på hjertet.

Brystkræft

Indlægaf Snebold » ons, 16. september 2009 08:42

Kan mærke at jeg er nødt til at fortælle om kræften også, men har behov for at det ikke bliver blandet sammen med Linus, så nu kommer der altså en tråd mere.

Jeg var jo til PET-CT scan i mandags og var inde og få svar igår eftermiddags (tre timer efter bisættelsen). Det var vel som sådan ok nyheder, idet det ikke ser ud til at være spredt synderligt. De første to lymfeknuder i armhulen er nok ramt, men det kan de fjerne. Så beskrev de noget som vi nu er kommet i tvivl om, men som jeg forstod det var der en lymfeknude ned mod bughulen som nok også har kræft.
De mente dog at knuden var så stor, 4x6 cm, at de ikke umiddelbart vil opr. den væk. I stedet vil de give kemo 3 gange, for at få den til at skrumpe, og så fjerne den derefter.
Vi har før bedt dem finde ud af hvad kemo gør i forhold til kommende graviditet, men de kan stort set ikke sige noget. De henviser til onkologerne, som jeg jo ikke har set endnu. Hun siger dog at kemo nok minimerer chancerne for graviditet, men at man jo så kan tage æg ud inden, så man kan blive gravid bagefter.
Som den flittige bruger af denne side, ved jeg jo bare at man ikke "bare lige suger nogle æg ud" som det lyder til på hende. Og det at man har æg langt fra er lig at man bliver gravid.
Så vi, specielt min mand, var noget utilfredse med hendes forklaring, så det endte med at hun ringede til Fertilitetsklinikken for at høre om de kunne give os en hurtig tid. Selvfølgelig skulle de have en henvisning først, så vi gik derfra med fornemmelsen af at drømmen om graviditet nu var væk og at det hele også kunne være lige meget.
Heldigvis var de hurtige til at ringe til os fra Fertilitetsklinikken, så vi skal indtil Per Emil Rasmussen idag kl. 11.30. Håber han kan opklare lidt hvor vi står og selvfølgelig at han rent faktisk kan hjælpe.

Ang. opr. vil de nu lave en skildvagt-opr. på lymfeknuderne i armhulen på torsdag, for at sikre at det kun er de to første der er ramt.
Vi er så efterfølgende kommet til at tale om den lille knude ned i bughulen. Hvis det også var en lymfeknude, skulle den så ikke også skildvagtes? For som vi læser det, gør skrumpe-kemoen at kræften i lymfeknuderne bliver så småt, at man ikke kan undersøge ordentligt om det er væk ved en opr. efter kemoen.
Mand det er svært at hitte rundt i. Har forsøgt at ringe derind for at få svar, men de har selvfølgelige ikke telefontid nu :roll:

I aftes begyndte det så også at ramme mig at jeg faktisk har kræft. Jeg har indtil nu, slet ikke forholdt mig til det pga. Linus. Men nu sniger det sig langsomt ind, og det er altså ikke sådan lige at forholde sig til. Jeg kommer også til at føle at de to ting konkurrerer om min opmærksomhed, og jeg ønsker jo ikke at glemme Linus. Han er jo det mest fantastiske der er sket, selv om vi ikke fik lov at beholde ham. Men jeg har så svært ved at rumme begge dele.

Undskyld at jeg sådan ævler løs, jeg er imponeret hvis der er nogen der når helt igennem mine indlæg for tiden.
Kh. Snebold
BilledeBillede
Start pb 01.01.08. Gravid 18.10.08 SA 7+3
Linus 09.09.09
Brystkræft 07.09.09
1. IVF 10.09.10 -% æg
2. IVF 16.11.10 -2 æg op + 2 på frys
3. IVF 14.01.11 -1 ubrugeligt æg / to fryseæg op
4. IVF 24.04.11 -1 æg / negativ
5. IVF 18.09.11 -3 æg, 0 befrugtet
Brugeravatar
Snebold

Geografisk sted: Fyn

Indlægaf vizart » ons, 16. september 2009 09:35

Kære Snebold

Du skal have lov til at ævle alt det du har lyst det. Jeg føler virkelig med dig, som skal har to så svære ting at forholde sig til op om ørene.

Det er flot at i har overskud til at "gå til" dem i møder ved undersøgelserne, for selvfølgelig skal i have et ordentlig svar på alle jeres spørgsmål.

Et lille skulderklap herfra

ViZart
vizart

Geografisk sted: Thyholm

Indlægaf Tina.e » ons, 16. september 2009 13:25

Jeg kan godt forstå at det hele virker uoverskueligt lige nu. Så mange ulykkelige ting på en gang.
Jeg kan slet ikke forestille mig hvor svært i har det lige nu, men jeg tror på at det er en meget svær tid lige nu.
Hvis jeg kunne sprang jeg ud igennem skærmen og gav dig en kæmpe krammer.
Tina
Billede

Billede
Tina.e

Geografisk sted: Juelsminde/Hedensted Kommune

Indlægaf svipsen » ons, 16. september 2009 14:31

Jeg ved "desværre" ikke ikke så meget om kræftbehandlingen. Men umiddelbart syntes jeg, at det lyder fornuftigt med kemoen, for at gøre knuden mindre. Hvis den skal opereres væk, er det bedst at den er lille, så det ramte område ikke bliver så stort, at det risikerer at være tæt på vigtige organer eller lign. Når de opererer er det bedst, at der er plads omkring området for at få mest muligt fjernet.

Min mand arbejdede med brystkræft indtil for en måned siden. Men jeg har desværre nok ikke hørt så godt efter, når han har fortalt om hans arbejde :lol:

Jeg syntes heller ikke, det lyder som om, at de tager Jer alvorligt, hvis de kun vil tage nogle æg ud. Det tager jo minimum en cyklus at få produceret nogle æg, og man ved jo ikke, hvor mange du danner, når I ikke har prøvet det før. Der kan risikere at gå flere cyklusser med at få skrabet nok æg sammen. Som du selv siger, er det jo heller ingen garanti.

Men jeg håber, at I har haft en god samtale med Per Emil idag. Jeg har snakket med ham om mine gentagne aborter m.v. og han er rigtig sød til at forklare og give sig tid til at besvare ens spørgsmål. Jeg håber, at han vil se på muligheden for, at du kan få frosset en æggestok ned. Men mon ikke at sådan noget primært foregår på Riget?

Mine fingre er i hvert fald krydsede for en (efter omstændighederne) positiv opdatering idag.
K: 33, lavt MBL. Ellers ok. M: 32 ok. Tilknyttet OUH og HAB. Forsøgt siden sep. 2007. 2 SA'er, 1 MA + 4 bio'er. 4 IUI = 3 neg. og 1 bio. 1. IVF: pos, men MA i 9. uge, medicinsk abort i "11. uge , og cellegift i "15. uge". PAUSE eller stop!!
svipsen

Geografisk sted: Kbh

Indlægaf Babywanted » ons, 16. september 2009 20:09

Kæreste Snebold

Jeg kan godt forstå, at Linus har fyldt mest hos dig indtil nu. Og det er altså også to helt umenneskelige ting, der konkurrerer om din opmærksomhed. Men du svigter på ingen måde Linus eller mindet om Linus ved at fokusere på brystkræften nu. Snebold, du er en fighter uden lige, og det at I stiller spørgsmål og rejser tvivl over for læger og sundhedspersonale - bliv ved med det. Vær sikker på, at I får den rette behandling og de får undersøgt alle jeres muligheder.

Jeg håber også, at du har haft et godt møde i dag. Jeg tænker, at hvis man fryser en æggestok ned, så fryser man vel også de dertilhørende æg (eller follikler) ned? Og så behøver du måske ikke gennem en masse ægudtagningsprocesser? Nu har jeg aldrig taget et anatomikursus, så måske er jeg galt på den. Jeg håber bare, at det kan være lidt "nemt" for jer...

KLEM
Lykkelig mor til 2 drenge
Brugeravatar
Babywanted

Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf dat » tors, 17. september 2009 12:00

Kære Snebold.
Kan godt forstå, du føler at kræften 'konkurrerer' med Linus om opmærksomhed, men det er der ikke noget at sige til eftersom de to kæmpe begivenheder falder sammen. Linus vil dog altid være der for dig og din mand, så at du nu fokuserer din energi på at finde ud af, hvordan du bedst angriber din kræftbehandling kommer på ingen måde til at skubbe ham ud af billedet. Tværtimod fokuserer I jo på, hvor vigtigt det er at tænke fremad og se frem mod det familieliv, som venter på den anden side af behandlingen, og dermed skabelsen af en lillebror eller -søster til Linus. Og det gode ved at have Linus så tæt på er, at du og din mand altid kan gå ned og snakke med ham om hvad der sker i Jeres liv, hvis I føler sygdommen kommer til at 'overskygge' ham.
Jeg er helt sikker på, at Linus er med på sidelinjen hele vejen igennem dit kræftforløb, selvom du føler, han af og til bliver skubbet lidt ud af billedet. Jeg håber, I får svar på de spørgsmål I stiller de forskellige sundhedsinstanser - både i forhold til kræftbehandling og ægudtagning, og som BW påpeger, er det vigtigt at I får rejst (kritiske) spørgsmål, og sætter spørgsmålstegn ved konklusioner, I ikke føler Jer sikre på eller uforstående overfor.
Du virker som en kvinde med en KÆMPE viljestyrke og fightermentalitet. Dit gåpåmod er ukueligt, og jeg er sikker på, jeg ikke kun taler på egne, men også mange af forumbrugernes vegne, når jeg siger, at du udgør en kæmpe inspiration for mange af os kvinder herinde, hvadenten vi slås med barnløshed, behandlinger, sygdom, sorg eller glæde.
KH Dat
KH Dat
dat

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Katrine-mor » tors, 17. september 2009 19:44

Hej snebold,

Alt det de andre skriver er bare så rigtig og fint, så jeg vil bare tilslutte mig deres ord, da det ikke kan skrives bedre.
Som Dat skriver, så udgør du virkelig en inspiration for os andre. Du har en figther-mentalitet, som er ud over det sædvanlige og jeg har så meget respekt for dig.

Kærlig hilsen
Katrine
Billede

Efter næsten 3½ år og en masse fertilitetsbehandlinger er jeg endelig blevet øko-gravid :D
Positiv test d. 18/9 og termin d. 18/5 :D
Vores søn kom til verden d. 20/5 :D
Katrine-mor

Geografisk sted: København V

Indlægaf Snebold » fre, 18. september 2009 08:58

Opdatering:
Onsdag var vi til samtale på Fertilitetsklinikken, hos Per Emil Rasmussen. Han startede langsomt ud og vi fik begge fornemmelsen af at det var fordi der nu ville følge, at de ikke kunne hjælpe os.
Heldigvis endte han ud med at der er to muligheder.
1) Man har opdaget at piger der ikke er gået i puberteten når der får kemo ikke får samme påvirkning af æggene som kvinder er ældre. Man kan derfor give medicin der stiller æggestokkene tilbage til før puverteten. Den sprøjte fik jeg med det samme.
2) Man kan tage en æggestok ud, fryse den ned og skære det yderste lag af og i små bidder som så bliver frosset ned. Når man er ovre kræften, kan nogle af de små bidder, som indeholder alle de små umodne æg, sættes ind i den blivende æggestok, og i løbet af ca. 3 mdr. begynder den at virke normalt igen. Jeg skal have fjernet min ene æggestok i starten af næste uge.

Så alt i alt et meget positivt møde med Fertilitetsklinikken :D
Eneste minus er, at han oplyste at onkologerne ofte forbød graviditet 2-5 år efter man kom over en kræftsygsom. Den udsigt er slet ikke til at bære. 5 år :!: Det er jo helt urimeligt, jeg blivr jo 40 før jeg får lov at få børn :cry: Det er simpelthen så uretfærdigt, men vi må jo håbe at de kun siger 2 år i mit tilfælde. Desværre har vi ikke talt med onkologerne endnu. Har først tid der på torsdag, og vi har et hav af spørgsmål til dem. Hvor er det træls at gå og vente på sadan nogle samtaler, man går rundt i uvidenhed, og hver gang, man spørger nogle af de læger man har kontakt med fra andre afdelinger, svarer de at det hører jo under onkologerne. :roll:

I går var jeg så på brystkirurgisk afd, og få lavet en skildvagtsopr. For første gang var jeg i narkose, hvilket var noget mere udramatisk end forventet. Jeg mærkede slet ikke noget kvalme eller ubehag.
Opr. gik fint, de tog to lymfeknuder fra armhulen og gav mig en fin blå plet på brystet, som jeg nu må finde mig i bliver, da det vist er noget tatoveringsfarve. De tog også et par biopsier igen, så de kan undersøge nærmere hvad det er for en type kræft. Jeg har ikke haft nogen smerter efter opr. så det har alt i alt været en ret harmløs opr.

For at summere er det vi venter på nu altså at få fjernet en æggestok i starten af næste uge og et møde hos onkologerne på torsdag.
Kh. Snebold
BilledeBillede
Linus 09.09.09
Brystkræft 07.09.09
1. IVF 10.09.10 -% æg
Brugeravatar
Snebold

Indlægaf Babywanted » fre, 18. september 2009 17:48

Søde Snebold

Hvor godt at høre, at ham Per Emil kunne sige noget positivt. Jeg håber da virkelig også, at det bliver 2 år frem for 5 år. Med din kampgejst og styrke kan der da ikke gå længere tid end nødvendigt. Det vil hjælpe dig umådeligt til at blive hurtigt rask. Og så går jeg ud fra, at du slipper for hormonbehandlinger for at de kan tage æg ud, men at æggestokken kan klare den sag. Det lyder som om, der er blevet forsket en del i den slags, det er jo dejligt.

Og rart at høre, at skildvagtsopr. gik godt og at narkosen faktisk endte med at være piece of cake. Men den indstilling bliver du hurtig rask!

Rigtig meget held og lykke med æggestoksudtagningen i næste uge og mødet med onkologerne.

Mange knus og tanker
Lykkelig mor til 2 drenge
Brugeravatar
Babywanted

Indlægaf Lilien » søn, 20. september 2009 14:19

Hej Snebold,

Hvor var det dejligt at læse, at ham Per Emil havde lidt forståelse for situationen, og kom med et par gode forslag til hvordan i kommer videre. Det må være guld hver ligenu, så i ikke også skal bruge kræfter på at slås med lægerne....

Du har ret i at 5 år lyder helt uoverskueligt, men med den fighter mentalitet du viser i øjeblikket, er jeg sikker på at der ikke kommer til at gå mere end de 2 år. Du viser et overskud jeg sjældent har set Snebold, og jeg ønsker dig virkelig held og lykke med operationen af æggestokken i den kommende uge.

Dejligt, at høre at operationen i denne uge gik godt, og at du ikke føler du har nogen mén af den. Det hjælper nok også med, at du kan gå videre med et bedre humør end hvis du var blevet rigtig syg af det.

Sender fortsat en masse tanker og klem!
BilledeBillede
Lilien

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Snebold » tirs, 22. september 2009 16:55

Så er min højre æggestok kommet i fryseren på Riget. Jeg blev opereret i går morges og er kommet hjem her til formiddag. Det var godt nok noget hårdere end jeg havde forventet, men min krop er nok bare ved at være træt af at blive skåret i. Vi havde faktisk forventet at jeg skulle hjem i går, men blev ved med at have så mange smerter, at vi valgte at jeg blev natten over. Lige nu er jeg rimelig smertedækket, men skal absolut huske at tage smertestillende regelmæssigt for at holde det sådan.
Selve opr. var ret simpel, der er lavet et lille snit ved navlen og to snit i arret fra kejsersnittet i ve. side, og de er så gået ind med kikkert og har taget æggestokken ud.
Nu de var inde med kikkert, så de sig igen lige lidt omkring, og der er ikke tegn på at der ellers skulle være noget galt derinde, så det er jo fint.
Næste trin bliver nu et besøg hos onkologerne på torsdag, hvor vi så forhåbentligt bliver klogere på, hvornår og hvordan kemoen skal opstartes. Men det vi selv kan regne frem til bliver min brystopr. nok først henne omkring jul, da jeg nok skal have 3-5 gange med 3 ugers mellemrum og løbende MR-scanninger.
Og så skal jeg nok til at indstille mig på at tabe håret :mad: Har godt nok før været så korthåret at jeg brugte mandens trimmer til at klippe mig med, men det er altså nogle år siden. Og nu var det lige ved at vokse så langt at jeg er ved at kunne sætte det op igen, så det irriterer mig faktisk en del at det vil falde af. Må se at finde nogle fikse hatte og tørklæder et eller andet sted. Så hvis nogen har gode ideer til hovedebeklædninger må I endelig melde ud.
Kh. Snebold
BilledeBillede
Linus 09.09.09
Brystkræft 07.09.09
1. IVF 10.09.10 -% æg
Brugeravatar
Snebold

Indlægaf Babywanted » tirs, 22. september 2009 22:28

Søde ven, igen slår det mig hvor stærk du er. Det er helt vildt.

Godt at høre, at operationen gik godt i går, kan dog godt forestille mig, at din krop begynder at give nogle smertesignaler. Men hvor er det dejligt at høre, at resten af kroppen ikke synes at være at ramt af kræften. Hvor jeg dog hader det uretfærdige ord.

Jeg havde en gang en kollega med en sygdom der gjorde, at hun havde svært ved at have "rigtigt" hår. Hun havde altså de flotteste parykker. Jeg spurgte hende engang, hvordan hun kunne have så flot, sundt og skinnende hår (det så virkelig bare sundt ud) - og så fortalte hun mig, at det var en paryk. Ellers er de der løse huer da ret fikse, synes jeg.
Billede

Jeg kender ikke til brystkræftbehandlinger, men det lyder måske som om, at behandlinger evt. kan være færdige inden udgangen af i år. Hvor jeg håber, det er tilfældet. Hvor jeg håber, at din kamp bliver så kort som mulig.

Jeg tænker på dig mange gange hver dag, og selv om hverken du eller jeg er specielt religiøs, har jeg faktisk sendt bønner i en eller anden retning.
Brugeravatar
Babywanted

Indlægaf Snebold » ons, 30. september 2009 10:18

Nej hvor har jeg haft mange smerter siden de tog min æggestok ud. Måtte et smut omkring OUH og blive tjekket i torsdags pga. smerter og talte med lægen igen fredag. Jeg fik ekstra smertestillende som hjalp noget, men det er først de sidste to dage jeg har kunne gå oppe.
I mandags var jeg så igen til kontrol for smerterne og skal igen næste mandag. Det er simpelthen uudholdeligt at have smerter hele tiden og mit humør bliver bestemt ikke bedre af at have ondt. Alt dette har også bevirket at min mave/fordøjelse er slået helt i stykker og et hvert toiletbesøg har været et helvede. Det går heldigvis også bedre nu.
I torsdags var vi så hos onkologerne og de kunne sige at jeg skulle starte kemo igår. Jeg skulle nok have 3x kemo og så MR-scannes. De kunne også oplyse at der ikke havde været kræft i de to lymfekunder jeg havde fået fjernet d. 17. Så det var jo godt.
Fredag ringer lægen så og siger, at de alligevel ikke er sikre på hvilken type kræft jeg har. De biopsier der er taget er blevet undersøgt og de har ikke kunne konkuldere typen. Det kan være brystkræft men det kan også være en bindevævskræft. Men det betyder at de nu alligevel vil operere før kemo, så enden blev at jeg skal have fjernet brystet imorgen. Føler godt nok ikke kroppen er klar til endnu en opr. men det er der jo ikke noget at gøre ved. Det kan da være at smerterne fra den nye opr. vil overdøve dem fra sidste mandag, så jeg i det mindste kan føle at jeg er kommet over æggestok-opr.
I forbindelse med brystopr. skal jeg være indlagt 1 nat, så kommer nok hjem igen fredag hvis alt går som det skal. Men nu må vi jo se, en ting er sikkert, de har bare at give mig smertestillende med hjem -ellers bliver jeg tosset.
Kh. pille-junkien Snebold
BilledeBillede
Linus 09.09.09
Brystkræft 07.09.09
1. IVF 10.09.10 -% æg
Brugeravatar
Snebold

Indlægaf pivpiv » ons, 30. september 2009 10:36

Kære snebold.
Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige, jeg vil bare fortælle at jeg har læst og at jeg virkelig føler med dig og ville sådan ønske jeg kunne gøre et eller andet.
Jeg ønsker dig det bedste for både operation og fremtiden.
Du kan altid læsse af her og der vil altid være en masse kram.

pøj pøj
knus
Alt godt kommer til den der venter...... jeg gider ikke vente mere!
pivpiv
Site Admin

Indlægaf dat » ons, 30. september 2009 10:45

Kære Snebold
Jeg følger med i alle dine indlæg og tænker utroligt meget på dig, og de fysiske og psykiske smerter, du og også din mand må gennemgå. Det gør ondt helt ind i hjertet, og det er så utroligt uretfærdigt, men sådan er livet desværre så uforudsigeligt på alle områder - og det er jo både godt og skidt. Jeg håber inderligt, at din operation går rigtig godt, og at lægerne får diagnosticeret din cancertype- bryst- eller bindevæv. Jeg ved ikke, om Lactulose kunne hjælpe på din opstipation, eller om du ikke må tage noget afførende.
Mange varme tanker fra Dat
KH Dat
dat

Geografisk sted: Silkeborg

Næste

Tilbage til Ordet er frit