Lidt sjovt at du siger Emil, Anton og Noah og samtidig navne, der ikke er alt for almindelige - Emil er nr. 3, Noah nr. 9 og Anton nr. 20 på top-50 for 2009.
Men - jeg synes altså, at man skal vælge et navn, man FØLER for - uanset hvor mange el. få, der så hedder det. Jeg har selv været meget inde på dst.dk for at undersøge de forskellige navnes popularitet, men egentlig får man ikke så meget ud af det. Hvis man synes, at ungen skal hedde det, som tilfældigvis er mest populært, kan det jo sagtens være det rigtige for én selv (og barnet), selv om 18 andre i vuggestuen hedder det samme. Omvendt kan et "for" sjældent navn også være det rigtige, selv om man egentlig ønskede et "almindeligt" navn.
Vi startede med at sige, at det ikke måtte være for almindeligt, men pludselig havde jeg det sådan, at det ikke måtte være for sjældent. Vi er stadig ikke fastslåst på hverken drenge- el. pigenavn, men måske er det også fordi vi ikke kender kønnet. Jeg har faktisk givet manden lov til at bestemme (!), men selvfølgelig ud fra nogle navne, jeg på forhånd har godkendt. MEN det kan jo også være, at den kommer ud og ikke ligner nogle af de navne, vi har snakket om. I så fald må man jo starte forfra.
Anyways, min pointe er: Vælg det, I føler for. Kig evt. også på populariteteten, men lad det ikke være altafgørende. Og husk, at der altså er nogle navnetendenser, man ikke kan undvige, selv hvis man prøver. Hver gang vi fandt et "unikt" navn, opdagede vi, at det lå på top-50. (Noget helt andet er, at fra top-nogle af 30 til -50 er der altså under 10 børn pr. 1000, som døbes det - så det er alligevel ikke SÅ almindelige navne...).
Sikke meget man kan skrive. Men det er altså også en vigtig - og svær - beslutning.
Kærligst, MAT