Hej Snorre
Jeg har flere gange læst denne tråd, men vil helst ikke være lyseslukker, så derfor har jeg ikke skrevet noget indtil nu, MEN jeg kan ikke bare lade stå til
Inden min første graviditet var jeg normalvægtig, jeg havde aldrig haft nogen tendens til at blive overvægtig tværtimod, så blev jeg i skolen sendt til psykolog, da de mente jeg havde en spiseforstyrrelse. Det viste sig at jeg bare var en pige, der dyrkede en masse motion, og spiste fornuftigt

.
Under min graviditet bliver det langsomt sværere og sværere for mig at dyrke motion, og jeg spiser mere og mere -ikke specielt usundt (faktisk var min hofret citroner, dem spiste jeg som appelsiner

) og jeg endte med at tage 35 kg. på... Ikke noget problem tænkte jeg, for overvægt havde jo aldrig været mit problem... Men jeg skulle blive klogere, jeg ved ikke præcist hvad der har ændret sig, men jeg er i dag gravid igen, og stadig overvægtig. Det har én gang lykkedes mig at tabe 20 af de 35 kg., men et varigt vægttab er det aldrig blevet til, og nu skal jeg bare tænke choko... og jeg har taget et kilo eller to på. Hvad der præcist er sket, har min læge ikke kunnet forklare mig, men noget er der sket, og jeg har de sidste 10 år levet og prøvet at bekæmpe denne overvægt.
Jeg ved ikke om jeg nogensinde kommer den til livs, og bare leve med den kan jeg altså ikke. Den genere mig hver eneste dag, og jeg er en af de danskere der konstant og altid er på den ene kur efter den anden og starter i finess, så gymnastik, så løbetræning og lige meget(lidt) ser det ud til at hjælpe, jeg har også betalt dyre domme hos en diætist, heller ikke hun kunne hjælpe.
Da jeg blev gravid denne gang gik jeg næsten i panik, for hvad nu med vægten.. jeg kan slet ikke leve med at tage yderligere 30 kg. på, så vil jeg jo dø af overvægtens mange følgesygdomme inden jeg bliver 40...
Jeg snakkede med både min læge og min jordemoder om min angst for problemstillingen, og med fokus på vægt og kost og motion, så er det lykkedes mig kun at tage 6 kilo på indtil videre. Det bliver måske til lidt mere her til sidst, men baby har det godt, og vokser som han skal, og jeg har ikke rigtig mange kilo at kæmpe med bagefter, hvor jeg heller vil have tid til at vende min fokus mod vores lille babydreng.
Med andre ord, jo du kan sagtens spise og tage en masse kilo på, og måske er du en af de heldige, der bare skal ligge barnet til at amme, og så er alle kiloene væk, men du kan også være en af de uheldige som jeg, og jeg kan love dig, at når kost motion aldrig har vææret et problem, så er det en forunderlig verden at skulle ind i, og det tager tid og kræfter og masser af spildt energi for MÅSKE at komme ned i vægt igen. Jeg håber at jeg kan gøre det denne gang, at jeg efter denne graviditet kan komme ned i vægt, men jeg kan aldrig vide med sikkerhed -og det var bare det jeg gerne vil sige. Du kan aldrig vide hvordan din krop reagere efter en graviditet. Min veninde tog også 35 kg på, og der gik mindre end et halvt år, så havde hun tabt det hele om mere til...
Jeg håber at du er en af de heldige, og lad dig nu ikke skræmme af min historie (det var ikke meningen), men husk på den, når du får lyst til at vælte dig i chokolader, og du måske godt ved at det er at overdrive... Jeg håber dig det allerbedste og ville gerne være den der kunne sige BARE sPIS, men jeg ved også bare hvad der kan ske... og de følger er bestemt ikke sjove, så spis med fornuften

UPS.. det blev vist lidt langt, sorry
Hvis du nåede igennem hele historien, så tak fordi du læste med, brug det af den du kan, og lad resten fare

Kærligst Annemor