Heidi79 skrev:Nu er min kærestes pap-bror multihandicappet og bor på et hjem sammen med andre handicappede. Han har ikke nogen gangfunktion og kan ikke udtrykke sig verbalt men så kan han jo så mange andre ting...
Før man bliver gravid ved man ikke om man er klar til et barn - det bliver man bare fordi man er nødt til det og sådan er det vel også i det her tilfælde..
Hvis barnet er et mongolbarn ved jeg ikke hvad jeg ville, men alt andet end det ville jeg beholde det. Ham jeg kender er en glad dreng der griner, græder og forelsker sig som alle andre gør. Han sidder ikke bare og længes efter verden udenfor som der blev skrevet før..
Lige et halvsurt opstød..

Hej Hedi
Jeg vil lige svare på hvorfor jeg skrev den kommentar med at længes efter verden uden for, for ikke at støde nogen for det er jo et følsomt emne.
Vi skal også huske at tråden var omkring hvad vi hver især følte omkring handicap og abort, og ikke vores holdning generalt om handicappede, og hvad der er rigtigt og forkert i forhold til hvad andre skal beslutte.
Jeg ser bestemt ikke handicappede som grønsager og jeg beklager hvis min kommentar med livet uden for lød sådan, for det er bestemt ikke den måde at det skal opfattes på
Du har helt ret i at der er mange handicappede som levet et dejligt liv heldigvis

de er måske hemmet i nogle ting, men mange formår at tilpasse hverdagen så de får den største glæde ud af den, og så lever vi heldigvis i et samfund med mange muligheder, man skal selvfølgelig se det fra flere vinkler, da alt ikke kun er sort eller hvidt.
Jeg skrev som jeg gjorde, da jeg voksede op med min mor som var handicappet, som jeg passede og på trods af at det kun var et fysisk handicap, da hun havde adskellige sygedomme som gjorde hendes krop syg, var det en stor hemning for hende, da hun var bundet til en kørestol og senere til sengen. Jeg kan tydeligt huske hvordan hun græd, og jo hun længste efter verden uden for

men man kan selvfølgelig også snakke om hvad der er værst at leve med et medfødt handicap? eller at have levet et "optimalt" liv før hen handicappet opstår?
Mit valg om at få et multihandicappede barn eller ej, består af at opgaven for mit vedkommendene ville være for stor, jeg ville være bange for ikke at kunne give barnet det som det kræver, og nederlaget om ikke selv at kunne tage vare på det man elsker ville gøre for ondt.
Hvis du læser bogen Mit handicappede barn vil du hurtigt få et indblik i de mange glæder der selvfølgelig er ved at blive forældre og få et barn med specielle behov, men også alle de smerter, som også følger med, bla.. da en stor del af deres liv består af kamp mod sygedom, jeg har faktisk lige været til begravelse da en af de personer som er beskrevet i bogen, da hun i en alder af 24 fik lungebetændelse
Jeg syntes også at det er ok at tænke lidt egoistisk om det er hvad man ønsker for sig eget liv som forældre, da hele parkken vil komme til at se anderledes ud, og jeg er ikke i tvivl om at der er mange glæder både for barnet og for forældrene, men det er også en hår kamp, men en masse nederlag og kampe som skal vindes, og ens liv vil være følelses messigt hårdt, da der vil være mange opture og nedture.
Og gør det en til et dårligere menneske ???
Det skal lige siges til slut af at har meget respekt for de forældre som har energien og resurserne til at beholde et multihandikappet barn !
Håber ikke at jeg har tråt nogen over tærne..
Sandra.