BabyOrNot.dk - Graviditetstest - ægløsningstest

At spise sundt

Er du gravid eller har du noget hjertet i forhold til emnet graviditet er dette forumet for dig.

At spise sundt

Indlægaf MK » lør, 23. februar 2008 12:07

Nå, piger frem med det.... spiser I fuldstændig efter bogen? Lever I super sundt? :D Jeg prøver at spise så sundt jeg kan, men synes alligevel, at der er temmelig langt fra min kost, og så den der anbefales i graviditetsbøgerne. Bøgerne præsenterer selvfølgelig den optimale kost, men får alligevel lidt dårlig samvittighed. Har I det også sådan?
Man vil jo gerne give sit barn det bedste af det bedste ik :lol:
Blev mor til Victor d. 15/8-08
MK

Indlægaf Maryt » lør, 23. februar 2008 12:35

Jeg synes selv, jeg lever og spiser meget sundt og varieret generelt. Har også holdt den samme vægt i mange år (tabte mig lidt da jeg stoppede med p-pillerne). Derfor spiser jeg bare som jeg plejer og tager derudover en vitaminpille og folsyre, nu jeg er gravid. Har planer om, at jeg ikke vil blive monster stor under graviditeten! Kender nogle stykker, der tog over 20 kg på! :shock:

Må dog indrømme, at i denne uge har jeg virkelig været mad-fikseret!! Har bare lyst til ALT! Og kan bare blive ved med at spise og spise... (har taget 0,5-1 kg på). Det er virkelig farligt at sætte mig ud at handle - kommer hjem med dobbelt så meget som stod på listen! :lol: ha ha...

Måske jeg skulle helt lade være med at anskaffe mig disse graviditetsbøger - så får jeg da ikke dårlig samvitighed... ;-)
Fødte en lille pige 14 okt. - 2780 g. 49 cm.
Positiv graviditetstest 12. feb. '08
Min sidste p-pille 1. sept. '07
Maryt

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf MK » lør, 23. februar 2008 15:33

Tillykke med graviditeten Maryt. Er det ikke bare vildt at tænke på, at der vokser et lille menneske inde i din mave - det har jeg vist stadig ikke fattet helt.
Ja, det kan godt være, at du ikke skal anskaffe dig bøgerne :D Men på den anden side, er det jo meget sjovt at følge med i, hvordan barnet udvikler sig og sådan (det handler mine bøger mest om).
Jeg er også begyndt at tænke ekstremt meget på mad, og som du skriver, skal jeg heller ikke handle alene ;-) Synes bare det er lidt svært at finde på noget lækkert sund mad hver dag både morgen, middag, aften og til mellemmåltider.
Hvis der er nogle, der har en god fiskeopskrift eller en lækker opskrift på grovboller, så vil jeg meget gerne have dem :razz:
MK

Indlægaf Katy » lør, 23. februar 2008 15:44

Hej MK
Jeg synes også, at det er rigtig svært at finde på noget. Mange gange er det hurtigste og nemmeste jo ikke lige det sundeste, så det kræver også den del planlægning at spise sundt. Jeg vil da også meget gerne høre, hvis der er nogle, der har nogen rigtig gode opskrifter :D
Katy

Indlægaf Ingelise » lør, 23. februar 2008 17:35

Katy skrev:Hej MK
Jeg synes også, at det er rigtig svært at finde på noget. Mange gange er det hurtigste og nemmeste jo ikke lige det sundeste, så det kræver også den del planlægning at spise sundt. Jeg vil da også meget gerne høre, hvis der er nogle, der har nogen rigtig gode opskrifter :D

Hej Katy søg gå google mad og sundhed der har de rigtig gode opskrifter på alt :lol:
Alfred født d. 21. Januar

Billede
Ingelise

Geografisk sted: Næstved, Mogenstrup

.

Indlægaf salem » lør, 23. februar 2008 18:51

nej jeg spiser bestemt ikke efter bogen. jeg elsker burger, pizza osv. og jeg arbjeder tilfældigvis et sted hvor jeg er pizza bager samt jeg os står i burger baren så det smækket lige op i hovedet på mig hver dag og jeg kan ikke lade være med at spise af det hele. og slik chips og kage mmmh lige ned i maven.

men men når jeg er gravid klemmer jeg alt det frugt ned jeg kan batre få at ha det lidt godt med samvittigheden :roll:
Billede
salem

Geografisk sted: vejle

Re: .

Indlægaf MK » lør, 23. februar 2008 20:23

salem skrev:nej jeg spiser bestemt ikke efter bogen. jeg elsker burger, pizza osv. og jeg arbjeder tilfældigvis et sted hvor jeg er pizza bager samt jeg os står i burger baren så det smækket lige op i hovedet på mig hver dag og jeg kan ikke lade være med at spise af det hele. og slik chips og kage mmmh lige ned i maven.

men men når jeg er gravid klemmer jeg alt det frugt ned jeg kan batre få at ha det lidt godt med samvittigheden :roll:

Ej, så kan jeg godt forstå, at det er svært at holde sig fra :D Tænk at være omgivet af den slags hele dagen, det kan man da ikke modstå i længden :shock:
MK

Indlægaf jimmar » søn, 24. februar 2008 10:34

Jeg synes det gik bedst i starten hvor jeg nærmest fik helt ondt i kæben af at spise alt det frugt og rå grønsager jeg kunne. Men som tiden er gået må jeg nok sige at der er røget lidt for mange søde sager indenbords og jeg plejer aldrig at være til søde sager.

Det resultere så også i at vægten er steget godt på det sidste og huden er blevet lidt rødspættet ahhh jeg har aldrig døjet med det skidt :mad: Men det skal dog siges at jeg kun har taget det anbefalet på indtil videre men var også lidt undervægtig inden jeg blev gravid, men tror jeg skal holde lidt øje med vægten så stærkt som det går lige nu.
Termin d. 25/6-08 1. barn Nicolai kom til verden d. 2/7 kl. 13.12
jimmar

Indlægaf Maryt » søn, 24. februar 2008 13:00

[quote="MK"]Tillykke med graviditeten Maryt. Er det ikke bare vildt at tænke på, at der vokser et lille menneske inde i din mave - det har jeg vist stadig ikke fattet helt.
Ja, det kan godt være, at du ikke skal anskaffe dig bøgerne :D Men på den anden side, er det jo meget sjovt at følge med i, hvordan barnet udvikler sig og sådan (det handler mine bøger mest om).
Jeg er også begyndt at tænke ekstremt meget på mad, og som du skriver, skal jeg heller ikke handle alene ;-) Synes bare det er lidt svært at finde på noget lækkert sund mad hver dag både morgen, middag, aften og til mellemmåltider.
Hvis der er nogle, der har en god fiskeopskrift eller en lækker opskrift på grovboller, så vil jeg meget gerne have dem :razz:[/quote]

Nej, det er ikke helt til at forstå, at der vokser en lille spire inden i mig. :D
Jeg skal da have et par bøger, så jeg kan følge med i udviklingen. Det er da så spændende. Tiden kan bare ikke gå hurtig nok lige nu.

Ang. sunde og gode boller, så kan jeg varmt anbefale gulerodsbollerne fra Karolines køkken nr. 3. Ellers kan du også tage en hvilken som helt anden opskrift på brød, og så blot skifte noget af melet ud med hvedeklid eller groft mel. Tit tilsætter jeg også f.eks. hakkede soltørrede tomater, reven gulerødder, hakket valnødder eller lign. Det giver en god smag og gør brødet lidt mere spændende.

Til mellemmåltid er det lækket og nemt at lave en lækker smoothie af lidt yoghurt og frugter.
Fødte en lille pige 14 okt. - 2780 g. 49 cm.
Positiv graviditetstest 12. feb. '08
Min sidste p-pille 1. sept. '07
Maryt

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf MK » søn, 24. februar 2008 20:50

Jeg var også lidt undervægtig inden graviditeten...det er jeg så stadig, for har ikke rigtig taget noget på endnu, det bliver helt underligt at skulle holde øje med vægten, det har jeg aldrig prøvet før (hvis det altså bliver aktuelt for mig) :D

Tak for foreslagene til bollerne. Jeg bager nogle grovboller, men synes de er blevet lidt kedelige i længden. Plejer at fylde en masse kerner af alle afskygninger i, men det kunne være, at jeg skulle tilsætte nogen gulerødder. Jeg drikker smoothie til morgenmaden, det tager min kvalme på få minutter :-)

Jeg synes også de første 12 uger gik rigtig langsomt, tiden sneglede sig bare afsted indtil den første scanning.
MK

Indlægaf Drine » man, 25. februar 2008 13:40

Hejsa :D

Da jeg blev gravid, sage alle til mig at jeg ville blive KÆMPE stor :shock: og jeg må også indrømme at jeg også selv troede på det ;-) min instilling før jeg blev gravid var den at, det ville være okey at tage på i vægt også selv om det var 20 kg, så længe at jeg havde spise rimligt sundt og ikke overspise, men selvfølgelig indtil jeg var mæt, må jo indrømme at jeg elsker mad :roll:

Jeg er nu 34+6 og har taget 3 kg mere på ind min normale vægt, jeg syntes at jeg spiser sundt og varieret, jeg elsker katofler og sovs og det har jeg også spist massere af, men jeg elsker frugt og grønsager og det har jeg nydt godt af i min graviditet. jeg har faktisk ikke haft lyst til noget spicelt, tværdimod har jeg haft det modsatte, kan ikke spise for meget kød. Jeg bryder mig ikke meget om sukker, så ingen sodavand eller slik ;-)

Syntes at jeg har spist ok, men om jeg har levet op til "kravne" er jeg ikke sikker på... men har spise hvad jeg har lyst til, og intil jeg er mæt.

Knus sandra
Billede
Brugeravatar
Drine

Indlægaf MK » tirs, 26. februar 2008 14:39

Hej Drine

Du har sørme ikke meget at tabe igen efter fødslen :D Går det godt med dig nu, læste at du var blevet indlagt på sygehuset? :-(

Så kan jeg endelig se, at vægten begynder at kravle i den rigtige retning. Jeg spiser ikke så meget, og har aldrig gjort det, men som jordemoderen sagde, er det kvaliteten og ikke kvantiteten det kommer an på. Så er det første gang i mit liv, at jeg kommer over 50 kg :-)
MK

Indlægaf Drine » tirs, 26. februar 2008 16:38

MK skrev:Hej Drine

Du har sørme ikke meget at tabe igen efter fødslen :D Går det godt med dig nu, læste at du var blevet indlagt på sygehuset? :-(

Så kan jeg endelig se, at vægten begynder at kravle i den rigtige retning. Jeg spiser ikke så meget, og har aldrig gjort det, men som jordemoderen sagde, er det kvaliteten og ikke kvantiteten det kommer an på. Så er det første gang i mit liv, at jeg kommer over 50 kg :-)

Hej Mona

nej jeg syntes også at det er utrolit at jeg ikke har taget mere på, men kan somme tider her den sidste tid føle en større sult, og så bliver det spist he he ;-) så det kan jo være at jeg de sidste 5 uger når at fordoble vægten et par gange og det er også bare ok.

Det går heldigvis godt :D blev godt nok selv lidt bekymret, men han er stadig der inde og der håber jeg at han bliver lidt endnu, jeg må jo bare knibe godt sammen :lol: jeg tror at det er fordi at han ligger alt for langt nede i bækkenet at det må den måde snyder kroppen, men jeg skal til scanning igen på mandag for at sikre at jeg ikke har åbnet mig, men tror det ikke. he he det kan lige passe at jeg kommer til at gå 14 dage over :roll:

Ja du er så en af dem som kan tåle at tage 20 kg på ;-) jeg er helt enig med hvad din jordmoder siger, jeg er simpelthen så træt af at folk siger til mig husk nu at spise for 2 :???: øøø hvorfor så det :?: jeg spiser til jeg er mæt om det så er 5 bidder eller 5 potioner, jeg syntes bestemt ikke at der er nogle grund til at overspise, men man skal lytte til sin krop og som du siger så er det kvaliteten og ikke kvantiteten :D og min bebs vejer lige det han skal.

Hvordan er din graviditet ellers ? jeg havde selv meget kvalme i starten .. og ja det hænger det svære stadig ved til tider :-(

Knus Sandra
Billede
Brugeravatar
Drine

Indlægaf MK » ons, 27. februar 2008 10:38

Ja, du må altså lige krydse benene i de sidste uger :D Det var godt, at der ikke skete mere, man bliver meget hurtigt nervøs og bange, når det har noget med den lille at gøre.
Jeg har haft det rigtig godt indtil videre, ikke ret meget kvalme og sådan, selvfølgelig er man mere træt end ellers, men det kan man da i det mindste sove sig fra. Undersøgelserne er også gået rigtig godt, hver gang vi sidder i venteværelset, begynder mit hjerte at hamre derudaf. Jeg kan næsten ikke trække vejret indtil lægen eller jordemoderen har fundet babyen, og jeg kan se eller høre dens lille hjerte slå. Det næste vi skal er misdannelsesscanning den 27. marts. Den skal jeg nok blive rigtig nervøs for, når det kommer tættere på :shock:
MK

Indlægaf Drine » tors, 28. februar 2008 12:52

MK skrev:Ja, du må altså lige krydse benene i de sidste uger :D Det var godt, at der ikke skete mere, man bliver meget hurtigt nervøs og bange, når det har noget med den lille at gøre.
Jeg har haft det rigtig godt indtil videre, ikke ret meget kvalme og sådan, selvfølgelig er man mere træt end ellers, men det kan man da i det mindste sove sig fra. Undersøgelserne er også gået rigtig godt, hver gang vi sidder i venteværelset, begynder mit hjerte at hamre derudaf. Jeg kan næsten ikke trække vejret indtil lægen eller jordemoderen har fundet babyen, og jeg kan se eller høre dens lille hjerte slå. Det næste vi skal er misdannelsesscanning den 27. marts. Den skal jeg nok blive rigtig nervøs for, når det kommer tættere på :shock:

Kan godt forstå din nervøsitet, det hele er jo næsten for godt til at være sandt :roll: tænk engang at man skal være mor og et liv gror inde i en, det er jo simpelthen bare så fantastisk ! men jeg er sikke på at alt nok skal gå og at du nok skal få et sundt og rask barn :D og glæd dig til den næste scanning hvor du igen kan se din lille bebs :love5: vil du vide hvad det bliver ?

Jeg var faktisk ikke nervøs i min graviditet for at noget skulle gå galt, lige ind til nu, når der ikke er så langtid igen, det hele er bar så uvirkeligt.. og længslen er så stor får at få sit lille barn i sine arme, så bare tanken om hvis noget skulle gå galt kan få mit hjerte til at briste, men hvorfor skulle det dog gøre det?! det samme gælder også for dig, vi skal bare glæde os over det store mirakkel og nyde graviditeten :D

Knus sandra
35+2 jubii vi kommer tættere på..
Billede
Brugeravatar
Drine

Næste

Tilbage til Graviditet