BabyOrNot.dk - Graviditetstest - ægløsningstest

HCG efter abort (udskrabning)

Her er plads til at dele følelser og tanker i forhold til både planlagte aborter og ikke-planlagte aborter, og du kan stille de spørgsmål, der trænger sig på i sådanne situationer.

HCG efter abort (udskrabning)

Indlægaf Gæst » man, 14. september 2009 20:34

hej piger

er ny herinde... håber nogen kan hjælpe mig...

fik for 3 mdr siden konstateret vindæg efter næsten fulde 12 ugers graviditet. efterfølgende udskrabning. det er nu 8 uger siden.

jeg prøvede en graviditetstest for et par uger siden da der ingen mens var kommet (og fordi man vel altid er optimist) og den var positiv... meeen ville det ikke næsten være for godt til at være sandt?

jeg aftalte en blodprøvekontrol af hcg med min læge. tallet var på 268 for ti dage siden. og i dag er det 240. det er vist ikke helt i orden??

kan ikke rigtig få noget besked af lægen og føler ikke rigtig jeg er "inde i systemet" igen, er jo afsluttet fra skejby hvor udskrab blev foretaget.

men jeg spekulerer på om det mon er "normalt" at der går så længe inden hcg er ude af kroppen og at det falder så langsomt? og hvis det ikke er normalt, hvad skal der så ske??

jeg er så træt af at gå og vente når vi nu bare vil komme over den kedelige oplevelse med abort og komme videre med at lave en lillebror/søster.

nogen der har erfaringer?

på forhånd tak fra en mor til én
Gæst

Indlægaf Katrine-mor » tirs, 15. september 2009 13:07

Hej,

Efter min udskrabning blev jeg fulgt af min læge i ugerne efter. Jeg fik lavet opfølgende blodprøver en gang om ugen indtil mit HcG var under 10. Fik du slet ikke opfølgende blodprøver?

Det lyder nemlig meget mærkeligt at det er så højt hele 8 uger efter. Enten så er det fordi at du er gravid igen eller også er det fordi de ikke har fået alt med ud ved udskrabningen.

Håber da at du er gravid igen, men det virker så også underligt at HcG falder (om end det er langsomt), men prøv at bank i bordet hos din læge så du kan få et klart svar om hvad der sker.
Billede

Efter næsten 3½ år og en masse fertilitetsbehandlinger er jeg endelig blevet øko-gravid :D
Positiv test d. 18/9 og termin d. 18/5 :D
Vores søn kom til verden d. 20/5 :D
Katrine-mor

Geografisk sted: København V

Indlægaf Babywanted » tirs, 15. september 2009 13:37

Hej

Jeg er ked af at høre om din abort. Jeg fik konstateret et vindæg i marts, det blev dog fjernet vha. udskrabning allerede i 8+. Jeg blev fulgt med ugentlige kontroller (hcg-målinger) på Skejby. Synes det er underligt, at du ikke er blevet fulgt fra start?

Hvis hcg falder, er du nok ikke rigtig gravid nu. Men om det er en ny graviditet, der er ved at gå tabt, eller om den gamle "graviditet" ikke er kommet helt ud eller om hcg blot falder langsomt, er desværre lidt svært at sige.

Da jeg fik udskrabningen, lå mit hcg på vist ca. 9000. Det tog 3 uger, før det var ude af kroppen, og det faldt ikke lineært men snarere eksponentielt, så det tog lang tid at gå fra relativt lavt tal til lavere tal til nul. Men hvis det er 8 uger siden, du fik udskrabningen og tallene falder så langsomt nu, kan du måske bede om en scanning for at bede dem om at tjekke at alt virkeligt er ude.

Jeg fik i øvrigt mens efter de 3 uger, da hcg ramte nul, og blev gravid (igen) i første cyklus efter. Kan ikke huske det, men der kan vist godt gå 8-10 uger, før man får mens efter en udskrabning. Du nåede også 12 uger, så dit hcg-niveau må have været højere end mit.

Klem
Lykkelig mor til 2 drenge
Brugeravatar
Babywanted

Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf allabadoster » tirs, 15. september 2009 18:52

Hmm, jeg blev altså heller ikke tjekket efter jeg fik en udskrabning her i august(11+0)! Hverken blodprøver, scanning eller noget som helst. Fik bare at vide at det var det og der ikke var mere de skulle holde øje med. Troede egentlig at det var det når man fik det ordnet på den måde... Mystisk....
allabadoster

Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf Katrine-mor » ons, 16. september 2009 11:00

Ja, det er altså meget mystisk at procedurerne kan være så forskellige!

Jeg skulle komme hver mandag og få taget blodprøver indtil det var under 10. Før ville lægen ikke lade mig "slippe".

Men man må jo gå ud fra at lægerne ved hvad de gør :-|
Billede

Efter næsten 3½ år og en masse fertilitetsbehandlinger er jeg endelig blevet øko-gravid :D
Katrine-mor

Indlægaf Gæst » tors, 17. september 2009 19:14

tusind tak for jeres svar!!! dejligt at man ikke er alene med tingene, for det er ikke rigtig til at finde noget info på nettet om dette emne, uden at det handler om mola-graviditeter. (og det har jeg jo så også været bekymret for)

jeg tror ikke jeg er gravid igen, med så lave hcg tal.

jeg skal scannes i morgen, "selv om det nok bare er en hinderest som alligevel ikke kan ses på scanning" som min egen læge siger!?

jeg håber alligevel at blive lidt klogere i morgen. forventer at de vil tilbyde endnu en udskrabning. det er vel den eneste behandlingsmulighed hvis det drejer sig om at der stadig er graviditetsrester...

men man skal godt nok være god til at gøre opmærksom på sig selv hvis man vil igennem med noget/høres i vores sundhedsvæsen! her efterfølgende undrer det også mig at der ikke rutinemæssigt tilbydes kontroller efter udskrabning. jeg forstår godt at det sikkert ville være et ressourcespild fordi 95% har ukomplicerede efterforløb. men for de 5%... hvad nu hvis jeg bare gik og ventede... og ventede.... på at kunne blive gravid igen.... ingen ville reagere, hverken egen læge, hospitalsafdeling eller gynækolog. jeg synes også det er et spørgsmål om manglende service overfor patienten. ingen implicerede har tilsyneladende et ansvar for at følge op på tingene. ud over én selv. og mange kan jo godt være lidt nede i kulkælderen efter en abort... dér kunne sygehusene godt lære noget af den private sundhedssektor synes jeg. men det er en anden diskussion.

det har i øvrigt været en øjenåbner at gå gennem dette abortforløb. næsten ALLE mine veninder har været ude for noget lignende har jeg efterfølgende fundet ud af,da jeg selv lagde kortene på bordet og fortalte hvad der var sket. det er åbenbart bare ikke noget man sådan lige taler om selv om man er nære venner. er man en fiasko som par, som kvinde, hvis man aborterer? som om der er noget galt med kroppen som man selv burde have styr på? har man opført sig forkert? spist forkert? tænkt de forkerte tanker? er det ens egen skyld? det må være nogen af de tanker der melder sig og som får folk til at lægge læg på. eller hvad? (for en god ordens skyld: jeg tror mere på de biologiske forklaringer :-))

som sagt tak for hjælpen og svarene!

med venlig hilsen

gæsten
Gæst

Indlægaf hÃ¥b » tors, 15. oktober 2009 19:08

Da jeg havde så høj hcg efter udskrabning og det ikke gik hurtigere ned af var det fordi det var en mola graviditet. Men det ville de havde fundet ud af hvis de lavede en test på fosteret efter udskrabningen. Ved du om de har det? hvis de har, og de ikke har fundet noget, se da blot bort fra dette indlæg.
håb

Indlægaf Katrine-mor » tors, 15. oktober 2009 21:31

Hej håb,

lige et hurtigt spørgsmål... Hvad er en mola graviditet?
Billede

Katrine-mor

Indlægaf Babywanted » tors, 15. oktober 2009 23:04

Det er vist sådan en, der bliver ved med at vækste uden at blive til noget alligevel - så der kan bare gå ekstra tid med at vente på, at det kommer helt ud af kroppen...
Lykkelig mor til 2 drenge
Brugeravatar
Babywanted

Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Hope » fre, 16. oktober 2009 20:30

Man kalder det vist osse "vindrueklase" graviditet, fordi det der skulle være blevet et foster istedet deler sig på en sær måde, så det ligner en vindrueklase ( eller noget i den retning) Og efter en sådan skal man vente 6mdr (mener jeg) med at blive gravid igen, fordi man har større risiko for kræft, vistnok i æggestokkene.
Men du må ikke hænge mig op på det, men det er noget a'la det.
[url=http://www.minticker.dk/][img]http://www.minticker.dk/tickers/01kyrku19kimp675.png[/img][/url]
Hope

Indlægaf Katrine-mor » man, 19. oktober 2009 21:16

Ok... tak for svar. Det lyder da ubehageligt :shock:

SÃ¥ blev jeg det klogere...
Billede

Katrine-mor

Tilbage til Generel debat om abort