BabyOrNot.dk - Graviditetstest - ægløsningstest

bange for ik at kunne blive gravid efter spontan abort

Her er plads til at dele følelser og tanker i forhold til både planlagte aborter og ikke-planlagte aborter, og du kan stille de spørgsmål, der trænger sig på i sådanne situationer.

bange for ik at kunne blive gravid efter spontan abort

Indlægaf ane-pigen » tirs, 19. maj 2009 12:30

Jeg har haft en rigtig træls graviditet...med en læge der startede med at sige jeg var 12-13 uger henne...hvorefter jordemoderen sagde at jeg nok havde mistet fostret og skulle komme til tjek en uge senere - her viste det sig jeg var i uge 6....stor glæde og endnu større da vi i uge ni så hjerteblink....men pludselig havde jeg pletblødninger og tog til lægen som sendte mig til skanning . Her oplevede jeg det værste i mit liv - der var ingen hjerteblink og det svared kun til 9+3 og skulle ha været 10 +3 :o(.... nu kan jeg så ik lade vær at tænke på om det er mig der ik kan gennemføre en graviditet og hvorfor holdt hjertet op med at slå.... kan jeg overhovedt blive gravid igen og tør jeg....hvad hvis det går galt igen..
knus ane
-----------
MA den 5 maj 09 uge 10+5
juli 09....endnu en graviditet der ik blev til noget....
håber på tredje gang er lykkens gang.....Og det var det så ikke :o(((
Positiv test - sidste mens den 21 august.
ane-pigen

Geografisk sted: Grenå

Indlægaf Annemor » tirs, 19. maj 2009 16:20

Kære ane-pige

Velkommen til siden...

Føler med dig... Det er svært at komme ovenpå efter en abort (jeg har selv været igennem det, var 8+3 henne)... det tager tid.

Nu står der ikke i dit indlæg om hvor langt tid siden, det er du har aborteret... men tid hjælper - altså på hvor ondt det gør.
Fordi du har haft en SA er det ikke sikkert at det vil ske igen, højst sandsynligt, så har der været noget galt med fostret -det var ihverfald hvad jeg fik at vide - lægen sagde faktisk også til mig, at jeg skulle se det som et sundhedstegn, at kroppen selv kunne frasortere "dårlige" fostre - ikke at det liiige hjalp mig særligt meget, da jeg sad hos ham med tårerne trillende ned af kinderne, jeg fik faktisk mest lyst til at slå ham... meeeeget hårdt!

Der er flere af pigerne her i forummet, der har oplevet flere SA'er/MA'er/GUL eller biokemiske... der er faktisk også nogle af dem, der har fået gevinst og nu bærer rundt på deres små vidundere... Så det kan lade sig gøre, også selvom man skal have en hård start med en SA..

Håber I tør prøve igen og snart får gevinst med to streger...
Billede
Billede
Billede
Annemor

Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf ane-pigen » tirs, 19. maj 2009 18:20

Vi fandt ud af det her den 4 maj og jeg blev så tilbudt at få en udskrabning om tirsdagen - hvilket jeg tog imod. Det var ik en planlagt graviditet - men glæden var lige stor .... og det kan kun gå for langsomt med at blive gravid igen.
kan se dit heller ik er så lang tid siden....jeg har aldrig haft regelmæssig mens - så ved ik helt hva jeg skal gå efter :???:
knus ane
-----------
MA den 5 maj 09 uge 10+5
ane-pigen

Indlægaf Babywanted » tirs, 19. maj 2009 21:12

Hej Anemor

Det er en trist historie, du har fået i bagagen, men som Annemor skriver, så må du ikke tro, at det er dig eller din kæreste, der er noget galt med. Det er noget med, at 20% af alle opdagede graviditeter går til grunde, så risikoen for at havne i sådan en trist statistik er desværre ret stor. Til gengæld skulle I nu nok have store chancer for at kunne blive gravide igen. Der er flere af den slags solstrålehistorier herinde. Jeg fik selv en udskrabning den 11. marts, mens 3 uger senere, og vupti ingen mens. Både du og din næsten navnesøster Annemor følger snart efter, det er jeg sikker på.

Klem
Lykkelig mor til 2 drenge
Brugeravatar
Babywanted

Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf ane-pigen » tirs, 19. maj 2009 21:43

hej :o)

og tillykke med graviditeten :D ....det er godt nok gået hurtigt...håber jeg også det gør for os... fik udskrabning den 5 maj - så har ik haft mens endnu men håber ik der går op til de seks uger de sagde der kunne gå. . men hold da op hvor går tiden bare langsomt når man venter på noget .
knus ane
-----------
MA den 5 maj 09 uge 10+5
ane-pigen

Indlægaf Babywanted » ons, 20. maj 2009 09:28

Ventetiden er strid, men det skal nok give bonus inden alt for længe, det er jeg ret sikker på ;-)

Klem
Brugeravatar
Babywanted

Indlægaf ane-pigen » ons, 20. maj 2009 09:43

ja specielt når man bare går hjemme...var jo sygemeldt allerede fra start af pga smerter i mit bækken osv - så kan først komme igang med praktikken på næste hold - så der er lang tid til juli ;o)

men tak for troen :D
knus ane
-----------
MA den 5 maj 09 uge 10+5
ane-pigen

Indlægaf Katrine-mor » tors, 21. maj 2009 16:55

Åh nej, hvor er det trist at læse, at der er så mange der har prøvet det samme som mig. Det er bare ikke fair, at vi ikke altid kan få vores ønskebørn med det samme.

Min kæreste og jeg har også været igennem et meget opslidende forløb, som fik en trist slutning igår.

Vi har prøvet at blive gravide i to år. Efter at der var gået et års tid uden resultat valgte vi at lade os undersøge, og den gode nyhed var at vi intet fejlede.
Den dårlige nyhed var at der stadig intet skete. Derfor blev vi henvist til en privatklinik for at påbegynde inseminationsbehandlinger. Vi fik den første i maj sidste år, men det lykkes ikke, hvilket var en stor skuffelse da lægen var så optimistisk, især fordi jeg er så ung (26, men 25 dengang).
Vi valgte at holde en lille pause henover sommeren.
I oktober gik vi i gang igen med 2. forsøg som også mislykkedes. Lægen var godt forvirret, da jeg havde to store æg og min kæreste havde leveret over 100 mio. sædceller.
3. forsøg i november føltes nærmest som eksamen. NU skulle det bare lykkes...men nej, heller ikke denne gang var der gevinst.
Vores humør var efterhånden helt nede og heller ikke optimismen var særlig stor. Lægen henviste os herefter til et hospital, så vi kunne påbegynde IVF.
Vi fik dog en 4. og sidste "tur" i januar, som heller ikke lykkes, og der besluttede vi endeligt at IVF var vejen frem mod ønskebarnet.

Vi begyndte i behandling i marts. Under nedreguleringen skulle jeg have min menstruation som planlagt, men fik at vide at den godt kunne være nogle dage forsinket pga. hormonerne. Det var den også... der gik 1, 2...6 dage og så købte kæresten en graviditetstest, som jeg modvilligt tog (jeg vidste jo godt at den ville være negativ). Men nej, denne eftermiddag var den positiv...for første gang i to år var den endelig positiv. Jeg røg igennem hele møllen med blodprøve og scanning i uge 8, hvor vi kunne se vores barn for første gang. At se det lille hjerte slå var ubeskriveligt smukt.

De næste uger gik med træthed, kvalme og en lille bule på maven. Vi var lykkelige.
Igår skulle vi så endelig til nakkefoldsscanning, og vi glædede os til at gense ønskebarnet, selvom jeg også var nervøs for om alt nu var okay.

Da lægen kørte scanneren hen over min mave, blev hun helt stille og jeg fornemmede med det samme at noget var galt. Pludselig fandt hun graviditetshulen, og jeg kiggede efter mit barn. Jeg kunne se en lille bitte klump nede i den ene ende, og så sagde lægen at det var et meget lille foster. Vi spurgte om alt var okay, og hun sagde at hun ikke kunne se nogen hjertelyd og at fosteret umuligt kunne være mere end 9 uger gammelt. Der gik jeg helt i chok og tårerne trillede ustoppeligt ned af mine kender. Alle vores drømme og forventninger var lige blevet taget fra os på et splitsekund. Læge nr. 2 kom ind og bekræftede at fosteret var gået til grunde.
Vi fik en tid på gynækologisk akutafdeling en time efter. Aldrig har en time varet så længe...jeg græd uafbrudt. Her skulle jeg pludselig tage stilling til om jeg ville have en medicinsk abort eller en udskrabning. Jeg valgte det første, da jeg ellers skulle have ventet til næste uge pga. helligdagene.
Mine forældre hentede os og kørte os hjem. Vi snakkede og græd og græd lidt mere.
I aftes tog jeg de smertestillende piller og abort-pillerne, og imorges faldt det hele ud... jeg føler mig helt tom inden i. Lægernes opmuntrende ord, om at det nok ikke varer længe inden at jeg er gravid igen, samt at jeg skulle være glad for at graviditeten var indenfor livmoderen, føles som en ringe trøst.
Hvordan kommer man videre? Hvornår kommer håbet igen? Vejen har været så lang og endelig så det ud til at vi også skulle have vores drøm opfyldt...og så slutter den så brat onsdag morgen.
Katrine-mor

Geografisk sted: København V

Indlægaf svipsen » tors, 21. maj 2009 18:27

Puha Katrine.

Det var da en slem omgang. Håber I kan støtte Jer til hinanden, familie og gode venner.
Det er bare så hårdt at miste. Man går lige fra jublende lykkelig til ubeskrivelig ulykkelig på ingen tid. Det er kun én selv, der kunne mærke de forandringer kroppen gennemgik, og kun folk der selv har prøvet forgæves i så lang tid, kan forstå hvad I må igennem. Det er helt forfærdeligt.

Alligevel så prøver man igen, når sorgen har lagt sig.

Man skal bare ikke skynde på følelserne. Der skal være plads til at være ked af det. Men I skal nok komme videre. Det tager bare noget tid.

Håber Jeres næste forsøg giver bonus.

Knus
Svipsen
K: 33, lavt MBL. Ellers ok. M: 32 ok. Tilknyttet OUH og HAB. Forsøgt siden sep. 2007. 2 SA'er, 1 MA + 4 bio'er. 4 IUI = 3 neg. og 1 bio. 1. IVF: pos, men MA i 9. uge, medicinsk abort i "11. uge , og cellegift i "15. uge". PAUSE eller stop!!
svipsen

Geografisk sted: Kbh

Indlægaf Snebold » fre, 22. maj 2009 09:48

Hej Katrine
Sidder her og græder over dit indlæg. For med ét var mine følelser tilbage til da jeg selv begyndte at bløde. Og hvor er det bare en forfærdelig følelse at miste sit ønskebarn. Jeg føler så meget med dig og synes det er så super uretfærdigt at nogen skal det igennem.
Jeg håber sådan at du kommer helskindet gennem denne forfærdelige oplevelse, og at I får talt sorgen igennem og bliver klar til at komme videre. Det er så vigitgt at man giver sig lov til at være ked af det og græde over det og ikke mindst tale om det. Så I om nogen tid igen kan arbejde for ønskebarnet og forhåbentlig snart står med en ny dejlig test med to streger.
Knus fra
Snebold
BilledeBillede
Start pb 01.01.08. Gravid 18.10.08 SA 7+3
Linus 09.09.09
Brystkræft 07.09.09
1. IVF 10.09.10 -% æg
2. IVF 16.11.10 -2 æg op + 2 på frys
3. IVF 14.01.11 -1 ubrugeligt æg / to fryseæg op
4. IVF 24.04.11 -1 æg / negativ
5. IVF 18.09.11 -3 æg, 0 befrugtet
Brugeravatar
Snebold

Geografisk sted: Fyn

Indlægaf Babywanted » fre, 22. maj 2009 17:10

Hej Katrine

To søde piger har allerede skrevet på bedste vis, hvad mit hjerte og hoved også siger men vil blot give udtryk for min medfølelse også. Det er så uretfærdigt at skulle kæmpe for noget så længe og så miste alligevel. Fordi ønsket om et barn er så stort, er jeg sikker på, at I kommer igennem det og at det også lykkes for jer snart. Og har man brug for at sunde sig og sørge, er det vigtigt at bruge tiden på det.

Klem
Brugeravatar
Babywanted

Indlægaf ane-pigen » fre, 22. maj 2009 17:44

kan høre jeg langt fra er alene ....og det er da rart og så ik alligevel fordi andre har oplevet samme sorg....og nogle der har det værre end mig - når jeg læser hva i andre har været igennem så burde jeg slet ik ha det så slemt ss.
lige nu sidder jeg bare og er i tvivl - fik en udskarbning den 5 maj.....men idag har jeg bare en voldsom kvalme?....men det kan da ik være hormonerne der stadig sidder i kroppen eller hva?
HÃ¥ber bare vi alle sammen snart render rundt med vores store maver og strutter :D
knus ane
-----------
MA den 5 maj 09 uge 10+5
ane-pigen

Indlægaf svipsen » fre, 22. maj 2009 18:42

Hej Ane

Tja jeg har efterhånden en del erfaring med krops-overanalysering :D

Kan kun sige, at kvalme, ømme bryster, ondt i underlivet, etc. etc. etc. kan betyde mange forskellige ting.

Jeg havde ikke kvalme efter nogle af aborterne. Men jeg fik også så mange smertestillende piller, så det kunne jeg nok ikke have mærket, om så det havde været tilfældet :lol:

Det er så forskelligt fra person til person, hvordan man oplever en abort. Nogle mærker det dårligt, imens andre er plaget af smerter i flere uger. Ens mentale tilstand kan også spille ind på, hvor dårligt man har det rent fysisk.

Det kan jo også være, at du er gravid igen allerede. Man kan jo kun håbe. Men der er jo en stor risiko for, at kvalmen bare skyldes, at kroppen har været meget igennem den sidste måneds tid. Når man aborterer mister man også meget blod, så hvis du ikke har jern nok i kroppen, kan det også medvirke til, at du får det dårligt. Jeg kan i hvert fald huske den overvældende træthed efter SA'erne.

Jeg kan alt andet lige kun råde dig til at passe rigtig godt på dig selv. Få manden til at klare alt det praktiske for en tid, så du kan komme ovenpå igen.

Knus Svipsen
K: 33, lavt MBL. Ellers ok. M: 32 ok. Tilknyttet OUH og HAB. Forsøgt siden sep. 2007. 2 SA'er, 1 MA + 4 bio'er. 4 IUI = 3 neg. og 1 bio. 1. IVF: pos, men MA i 9. uge, medicinsk abort i "11. uge , og cellegift i "15. uge". PAUSE eller stop!!
svipsen

Indlægaf Katrine-mor » lør, 23. maj 2009 12:31

Hej alle,

Tusind tak for alle Jeres søde og støttende beskeder.
Som Ane-pigen skriver så er det rart at man ikke er den eneste i verden, og alligevel ikke. Denne form for sorg ønsker man ikke for nogen.
Og Ane-pigen, du har lige så meget ret til at være ked af det som alle andre, man skal ikke negligere sin egen sorg, bare fordi nogen har det meget værre. Jeg kan også finde andre der har det værre end mig, som fx da min fætter og hans kone mistede deres barn i 8. måned og hun skulle føde det døde barn. Men derfor har jeg stadig ret til at være dybt ulykkelig over mit tab, og det har du i hvert fald også.
Jeg kan mærke her allerede tre dage efter aborten, at jeg er begyndt at få det lidt bedre...nu tuder jeg kun halvdelen af dagen. Tudede helt vildt imorges, da jeg kiggede mig i spejlet for første gang og så at min mave igen var helt flad...øv!
Men hold op hvor er jeg bare træt og tung i kroppen. Har ingen energi.
Synes også at det er meget mystisk at jeg næsten ikke bløder mere. Lægerne sagde at jeg kunne bløde i op til 14 dage efter en medicinsk abort, men den voldsomme blødning holdt allerede op 12 timer efter og nu pletbløder jeg kun meget lidt. Er der nogen der ved om det er normalt?
Jeg har stærkt på fornemmelsen at alt er kommet ud, da jeg virkelig blødte meget torsdag morgen + at der kom klumper ud, men synes alligevel at det er underligt at det allerede er stoppet.
Katrine-mor

Geografisk sted: København V

Indlægaf svipsen » lør, 23. maj 2009 13:00

Tja jeg går ud fra, at du skal til noget opfølgning med blodprøver. Der kan man i hvert fald se, om det hele er kommet ud, ellers vil HcG ikke falde til nul, så hutigt som det burde.

Helt enig i, at man altid kan finde nogen, der har det værre. Men det er jo ikke ensbetydende med, at ens egen situation er god. Det er helt ok at være helt vidlt ked af det. Uanset hvor langt man var henne, så har man jo gået med troen på, at man snart skulle være forælder.

Men det bliver heldigvis bedre med tiden.

Knus
svipsen

Næste

Tilbage til Generel debat om abort