Onsdag d. 24/6: 41+0 - Slimproppen gik om morgenen. Senere på dagen var jeg ved jordemoder som mente at NU fødte jeg helt sikkert snart (hun havde ment det samme 14 dage før, men nu var hun altså helt sikker)
Torsdag d. 25/6: 41+1 - Vågnede kl. 5 om morgenen og var ikke et sekund i tvivl om at jeg havde veer. Men var forberedt på at der stadig kunne gå lang tid, så prøvede at sove igen, men det var ret svært, så vækkede kæresten kl. 6.30 da jeg stadig havde veer.
Her begyndte man så at tænke nu sker det snart, men så det stadig lidt an.
Havde veer on/off hele dagen, men ikke noget regelmæssigt ligesom om morgenen.
Om aftenen blev det så regelmæssige igen. Beskeden fra fødegangen lød at vi skulle ringe når jeg havde veer hver 4. minut der varede 1 minut, sådan skulle de have været i 4 timer.
SÃ¥ vi ringede efter 4 timer, og blev bedt om at komme ind.
De kunne så konstatere at jeg kun var 1 cm åben og der var stadig 1 cm livmoderhals tilbage endnu. Så fik noget smertestillende med hjem og besked på at hvile mig inden fødslen gik igang (Ret svært med veer, men gjorde et forsøg)
Fredag d. 26/6: 41+2 - veer on/off hele dagen, men ikke noget ordenligt regelmæssigt.
Lørdag d. 27/6: 41+3 - veer on/off hele dagen, som blev regelmæssige om aftenen, hvor vi igen blev bedt om at komme ind da vi kontaktede fødegangen.
Desværre var det intet sket siden om torsdagen.
Så blev igen sendt hjem med smertestillende og besked om at hvile mig inden det gik i gang. Pillerne virkede ca 4-5 timer, det var hvad jeg fik "sovet", vågnede hver gang veerne toppede.
Søndag d. 28/6: 41+4 - veer forholdsvis regelmæssigt hele tiden. Og en ubeskrivelig smerte i bækkenet, kunne slet ikke holde det ud. Så endnu engang afsted til fødegangen, der nu kunne konstatere at livmoderhalsen var udslettet og jeg var 2½ cm åben. Men man er først i aktiv fødsel når man er 4 cm åben, så de ville sende mig hjem igen.
Insisterede på at blive der, kunne intet holde ud, og havde næsten ikke sovet siden torsdag.
Blev indlagt på svangregangen for at blive smertedækket og få lidt søvn.
Fik de samme piller som jeg havde fået de to andre gange, men veerne bed nu så hårdt at de ikke hjalp, så spurgte efter nogle timer om jeg måtte få noget andet.
Kunne få morfin, men det ville påvirke lillemanden, så hvis jeg fødte indenfor 4 timer skulle han have et antistof når han kom ud.
Ville lige vente og snakke med kæresten om det ( han var ved sine forældre for at få lidt at spise )
Da han kommer tilbage bliver vi enige om at gøre det, så jeg kunne få sovet inden fødslen.
Så skulle jeg jo lige undersøges... var nu 4 cm åben - altså i aktiv fødsel - endelig - og skulle nu på fødegangen og have epidural i stedet.
Mandag d. 29/6: 41+5 - Blev konstateret i aktiv fødsel kl 21 søndag, og blev først flyttet over på fødegangen over midnat.
Her skulle de først køre ctg, måle blodtryk og undersøge mig igen inden jeg kunne få epidural.
Var nu 5 cm åben, og fik langt om længe bedøvelsen, og den fik det hele til at gå i stå.
Kl. 5 om natten var jeg stadig kun 5 cm åben, og de besluttede sig for at tage vandet i håb om at det ville sætte skub i det.
Kl. 7 var jeg 5-6 cm åben, og fik lagt ve-stimulerende drop for at sætte fødslen i gang igen.
Herefter gik det langsomt fremad, de måtte dog hele tiden øge ve-droppet for at holde det i gang.
Max dosis hedder normalt 180ml, kom op på 300ml inden han kom ud.
Lillemanden stod højt oppe, så måtte vente meget lang tid på at han skulle komme helt ned.
Under forløbet faldt hans hjertelyd et par gange hvor det hele bare skulle gå frygtelig stærkt. Fik stukket en iltmaske i hånden og komanderet fra side til side indtil han var okay igen.
Puha, meget svært at vende sig så hurtigt når man er højgravid og har meget ondt
Omkring kl. 11 er der en læge inde og undersøge mig fordi det nu havde stået stille på 9 cm et stykke tid og jeg havde voldsom pressetrang. Hun mente godt jeg kunne presse nu, han var jo ikke så stor - maks 3500 gram. Kæresten prøvede at overbevise hende om det ikke kunne passe, da sidste vækstscanning havde sagt 3600 og det var 4 uger siden, men hun var meget sikker.
Fik dog (heldigvis) ikke lov til at presse før jeg var 10 cm åben, men havde nu stort set ingen presseveer overhovedet, selvom droppet som sagt blev øget, så skulle bare presse når de sagde til.
Forstod selv ingenting af hvad der skete på stuen, hørte noget med at jeg skulle presse om næste gang jeg kunne mærke en ve, og så ville jeg føde hurtigt om lidt.
Pressede og mærkede så en sugekop falde af, AV, først her forstod jeg at de var ved at tage ham med sugekop. De prøvede igen, men den faldt endnu engang af.
De måtte så hurtigt have fat i en anden sugekop (elektrisk efter hvad kæresten siger) og så kom han endelig ud.
Kl. 12.22 meldte Mathias sin ankomst - 4400 gram og 56 cm.