BabyOrNot.dk - Graviditetstest - ægløsningstest

Kejsersnit ( 11Januar2010 )

når en fødsel nærmer sig har man mange tanker og spørgsmål, her er der plads til dem alle

Kejsersnit ( 11Januar2010 )

Indlægaf MichelleB » tors, 19. november 2009 16:20

Hej alle sammen ..

Tænkte om nogle af jer havde fået et kejsersnit på et tidspunkt ?

Jeg skal nemlig have mit den 11Januar2010 .. :D
- Jeg skal have det da jeg styrtede med min hest i Januar09 og brækkede bækkenet to steder, så jeg er sat godt og grundigt sammen, så jeg kan ikke få en lille en ud den vej.. :???: - Men så er det heldigt der er mulighed for kejsersnit..

Men tænkte på om nogen ved hvor længe man er indlagt efter ?
Hvor lang tid det tager ?
Hva slags bedøvelse havde i ?
Fik i barnet op lige efter, som ved norma lfødsel ?
Var farén med inde mens barnet kom ud ?

Og gerne hvis i har andre infoér der kunne være rare og have med .. :D

Mvh MichelleB
MichelleB

jaaaaaaaaaaaaa jeg har

Indlægaf xaxix » tors, 19. november 2009 23:48

hej michelle..
jeg fik akut kejser snit med min pige.. jeg var indlagt ca 3 dage men det er forskælligt fra person til person.. jeg fik rygmavsbedøvelse og det gør IKKE ondt bare lig stille.. det tager ca ½ time til 3 kvarter.. og nej du får ikke barnet op du skal jo lige lappes sammen bag efter men det gør farmand i stedet for.. han klipper navlestreng og går med ud og vejer barnet.. det er for øvrigt rigtig lækkert ikk at være træt efter når alle kommer dumpende ind og skal se den lille nye guldklump.. pluds smerterne ved en ve når vandet er gået slipper du for, vilket er super nice..
har du nogle spørgsmål skriv en sms 30353258

knus stina bare skriv det er herinde fra
xaxix

Geografisk sted: helsingør

Indlægaf salem » fre, 20. november 2009 15:05

jeg fik planlangt kejsersnit.

jeg blev bedøvet med en spinal blokade så jeg var vågen, og det gjorde slet ikke ondt og få den lagt.

selve kejsersnittet altså fra de skære til den bette er ude tager nok 5 min. derfter skal du jo så syes og op på opvågningen og ligge til blokaden ikke virker mere, der imens er farmand sammen med den lille.

ja jeg fik min datter op på brystet kort efter hun var pakket ind så jeg lige kunne se hende inden far og jordmor kørte med hende.

og ja far må gerne komme med ind, (min kæreste var ihvertfald)

og til sidst jeg skulle indlægges 6 dage men blev kun 2 gad simpelthen ikke dele værelse med andre for jeg følte ikke jeg fik den ro vi skulle bruge, men man skal huske at vælger man og tage hjem så må man ikke få morfin kun panodil men det var os ok med mig.

håber det gav lidt svar. (jeg fødte forrresten i fredericia men det er jo så lukket nu)
Billede
salem

Geografisk sted: vejle

Indlægaf Løjsen » fre, 20. november 2009 15:55

Jeg lytter lige lidt med her, jeg skal muligvis også have et planlagt kejsersnit, da jeg har en kronisk tarmsygdom.
Hvordan føles det i benene, at få den spinal bedøvelse - bliver man helt lam, eller kan man godt vrikke lidt med tæerne? Kan man mærke at de mosler rundt i maven på en?
Billede
Løjsen

Indlægaf Snebold » fre, 20. november 2009 16:11

Har nu overvejet om jeg skulle skrive noget her hele dagen, da mit kejsersnit jo havde en meget trist udgang. Men da det ikke havde noget med kejsersnittet at gøre, at min søn døde skriver jeg alligevel mine erfaringer.
Jeg fik kejsersnit pga. manglende progression i fødslen på trods af fuld udvidelse i 3 timer, med konstante presseveer. Men den lille ville ikke komme helt ned, sad fast i mit bækken. Det var altså ikke at betragte som et akut kejsersnit, men heller ikke planlagt.
Jeg havde allerede fået en epiduralblokade som kun havde virket i den ene side. De valgte derfor at give mig en rygmarvsbedøvelse inden kejsersnittet. Det var ikke smertefuldt, bare et lille stik.
Der var sat et blåt stykke op hen over mit bryst så jeg ikke kunne se hvad de lavede og min mand sad oppe ved mit hovede.
Man mærker ikke at de skærer, men man kan mærke at de roder lidt rundt. Kunne mærke et svup idet de tog ham ud. Ved mig havde de problemer med at få ham ud, da han sad så langt nede i mit bækken, men det burde ikke være et problem når det er planlagt kejsersnit. I har jo ikke lige tilbragt 3 timer med presseveer på at få ham så langt ned som muligt ;-)
JM havde sagt til os at hun ville tage ham med ud i børnerummet og pakke ham varmt og derefter komme ind med ham til os. Der var ikke tale om at min mand kunne komme med derud eller at han kunne klippe navlestrengen. Om de ville have tilbudt det undervejs hvis Linus havde skreget trukket vejret spontant er muligt. Men igen, det burde klart være muligt at aftale når det er et planlagt kejsersnit.
Efter kejsersnittet var mine ben helt følelsesløse og kun langsomt kom følelsen igen, så jeg i starten kunne vrikke lidt med tæerne og så flytte lidt på benene. Var oppe at gå senere på dagen, men oven på det hele blev jeg lidt svimmel og fik kvalme.
Vi var indlagt i 3 dage, hvilket var det normale efter et kejsersnit. Det havde altså intet at gøre med at Linus døde.
Af smertestillende fik jeg en kombination af bonyl og panodil som dækkede mine smerter. Måtte efter udskrivelsen ind og have ekstra smertestillende, men er ret sikker på at havde jeg haft Linus havde jeg ikke mærket de smerter.
Kh. Snebold
BilledeBillede
Start pb 01.01.08. Gravid 18.10.08 SA 7+3
Linus 09.09.09
Brystkræft 07.09.09
1. IVF 10.09.10 -% æg
2. IVF 16.11.10 -2 æg op + 2 på frys
3. IVF 14.01.11 -1 ubrugeligt æg / to fryseæg op
4. IVF 24.04.11 -1 æg / negativ
5. IVF 18.09.11 -3 æg, 0 befrugtet
Brugeravatar
Snebold

Geografisk sted: Fyn

Indlægaf salem » fre, 20. november 2009 20:23

Løjsen skrev:Jeg lytter lige lidt med her, jeg skal muligvis også have et planlagt kejsersnit, da jeg har en kronisk tarmsygdom.
Hvordan føles det i benene, at få den spinal bedøvelse - bliver man helt lam, eller kan man godt vrikke lidt med tæerne? Kan man mærke at de mosler rundt i maven på en?

nej man kan ikke bevæge noget, man kan heller ikke mærke kulde og varme og så smerter selvfølgeligt. MEN du kan godt mærke de rør dig, kan ikke forklare hvordan men husk på der er ingen smerter og man glor os noget når man kan se de ligepludseligt løfter ens ben op hehe.
Billede
salem

Geografisk sted: vejle

Indlægaf Snebold » fre, 20. november 2009 20:43

Glemte at sige at I skal være forberedt på at følsomheden på maven omkring arret er meget ændret. Jeg kan ikke mærke hvis min mand lader en finger køre forsigtigt langs mit ar. Mens jeg kan mærke hvis man trykker lidt, så den dybe sensibilitet er intakt.
Kh. Snebold
BilledeBillede
Start pb 01.01.08. Gravid 18.10.08 SA 7+3
Linus 09.09.09
Brystkræft 07.09.09
1. IVF 10.09.10 -% æg
2. IVF 16.11.10 -2 æg op + 2 på frys
3. IVF 14.01.11 -1 ubrugeligt æg / to fryseæg op
4. IVF 24.04.11 -1 æg / negativ
5. IVF 18.09.11 -3 æg, 0 befrugtet
Brugeravatar
Snebold

Geografisk sted: Fyn

Indlægaf MichelleB » lør, 21. november 2009 00:18

Tak for alle de gode svar .. :D

xaxix : Hmm .. Det er jo enlig logisk nok man ikke får barnet lige med det samme.. ;) - Men dejligt Framand så får hende. :D
Kunne sagtens forstille mig det er et plus man ikke er helt smadret og udkørt når familien kommer forbi for at se den lille .. :D

Salem : Er glad for blokaden ikke gør ondt.. ;) Jeg er VIRKELIG en pivs med nåle osv, så det er dejligt. :D
Sys dog det er ærgeligt man er "så lang tid" fra den lille nye, men så det godt farén får lov .. :D
Jeg kunne godt forstille mig man bare gerne ville hjem til det vante og lærer baby og kende, men som førstegangs fødende så bliver jeg der nok så længe de gider have mig .. *GGG* Bare for at være sikker .. ;)
Jeg skal selv føde på Næstved .. Hvilket jeg er tryk ved. Har kun hørt godt om dem deroppe. Så det håber jeg bliver godt. :)
Og det var et fint svar, Tak ..

Løjsen : Åhh mosler rundt i maven, det havde jeg slet ikke tænkt på .. ;) Hehe, underlig tanke at man rent faktisk kan mærke det. Hehe. Men altså, med den kære lille frk jeg har i maven så kan det umuligt være voldsommere end når hun ruller dig ud .. *GGG* ;)

Snebold : Først og fremmest vil jeg sige dte gør mig rigtig ondt med Linus .. ( Rigtig sødt navn iøvrigt )
Jeg er rigtig glad for dit svar, du beskriver og forklare godt.. Og jeg er ikke blevet mere nervøs efter jeg har læst dit svar da jeg kan forstå det ikke var pga kejsersnittet i mistede linus.
Jeg har prøvet rygmavsbedøvelsen da jeg styrtede med hesten, men var så dopet på morfin jeg slet ikke registrede det, opdagede faktisk først den var der flere dage efter .. Hmm .. Men at få den fjernet mærkede jeg heller ikke, men der er man vel også bedøvet .. (?)
Nok meget rart man ikke kan se hva de gør, ville nok panikke lidt når de kom med kniven og tog ting og sager ud .. ;)
Ang de smertestillende så ved min bækken opration der fik jeg de dage jeg var indlagt og tre dage efterfølgende, og dte dækkede det fint sys jeg, så håber det går lige så let med kejsersnittet, men det er et langt mindre indgreb end det jeg fik fortaget dengang, så mon ikke .. :D
Ang følsen omkring aret der er jeg forberedt, til januar er det et år siden jeg styrtede og har endnu ikke følsen helt endnu .. Faktisk har jeg ike så meget følse i halvdelen af mit venstre ¨lår, men det sku gerne komme langsomt tilbage, men ved mit ar er jeg helt følses løst.. Men det var som sagt også et stort indgreb og jeg fik 35 af de der hæfteklammer ting .. ;)
Og grunden til ca halvdelen af mit lår stadig er følsesløst er fordi jeg rev alle sener og nerver over i benet ved styrtet, så er ret hærdet på lige dte punkt .. ;)
Men som sagt er jeg glad for dit svar. Sender varme tanker til dig og dine nærmeste. Må Linus hvile i fred.

Mvh MichelleB
MichelleB

Kejsersnit - min oplevelse

Indlægaf cara77 » ons, 02. december 2009 15:26

Jeg fik planlagt kejsersnit for 2 år siden på Gentofte hospital.

DAGEN FØR:
Jeg skulle til en tjek dagen før. Her blev jeg vejet, taget mål på mine ben til støttestrømper blev barberet. Jeg fik også en snak med JM og med en af lægerne som skulle lave kejsersnittet. Her fik jeg spurgt om jeg kunne få lagt kateteret efter bedøvelsen - det var fint med lægen, og det blev noteret.
Derefter skulle jeg tale med narkoselægen. Han spurgte bl.a. hvad jeg vejede. Han forklarede mig proceduren ved at læge spinale blokade / epidural. Han anbefalede at man ikke fik bedøvelse for at bedøve ryggen inden epidural nålen skulle ind fordi det betød 2 stik istedet for bare en enkelt. Jeg sagde ok.

DAGEN:
Jeg vågnede kl. 3 - meget nervøs.
Kl. 6.30 kørte vi på hospitalet og var der kl. 6.45 som de sagde jeg skulle være.
Her fik jeg mit værelse. Vi tog nogle sidste mavebilleder.

kl. lidt i 8 blev jeg kørt på operationsstuen. Jeg var meget nervøs men udenfor operationsstuen kom der flere personale og ønskede mig alt det bedste og var virkelig søde allesammen.

OPERATIONSSTUEN:
Her var der følgende til stede:
2 læger, 2 sygeplejerske, 1 narkoselæge (som gik igen efter narkosen), 1 narkose sygeplejerkse som sad ved mit hoved og snakkede stille og roligt til mig hele vejen igennem, og en jordemoder som tog imod vores datter.

Alle introducerede sig selv for mig og min mand, og forklarede deres roller.

Det gjorde ondt i bækkenet og maven da jeg lagde mig over på operationsbordet - måske fordi jeg var så anspændt og bange.

Narkoselægen bad mig krumme mig sammen som han forklarede mig dagen inden.

Det gjorde ondt at få lagt blokaden - men kun i det sekund nålen gik ind. Jeg husker jeg råbte ud men sørgede bare for at holde ryggen rundt.

Derefter fik jeg en mærkelig prikkende fornemmelse i kroppen fra brystkassen ned af. Jeg begyndte at ryste, fik kvalme og blev meget meget bange. Narkosesygeplejersken trøstede mig og forklarede mig stille og roligt at mit blodtryk faldt lidt, og at det hele vil gå over om 5 minutter. Det gjorde det. Og pludselig kunne jeg intet mærke i kroppen. En mærkelig fornemmelse.

Jeg fik kateret sat op og fik også lagt drop.

SELVE INDGREBET
Lægerne forklarede at de nu ville begynde.
Jeg kunne intet mærke - men sjovt nok kunne jeg "mærke" at de lavede noget med min krop. Det var måske bare psykisk.

Jeg prøvede at lytte til hvad lægerne sagde til hinanden - men narkose sygeplejersken talte stille og roligt til mig hele vejen igennem for at aflede mig.

Jeg fangede noget i retning af "den ligger meget langt ned, den var på vej ud".

Så lige pludselig siger en af lægerne "her kommer den"

Og vupti - så kommer der verdens største brøl (min baby :lol: ). Jeg begynder at tude af glæde. Babyen går over til jordemoderen.

En sygeplejerske tager fat i min mand og tager ham over til jordemoderen.

Nogen (jeg tror det var en læge) visker til mig over lagenen "det er en pige!"

Jeg tuder endnu mere og bliver bare så glad.

Det føles som en evighed men der går ikke mere en 6 - 7 minutter og min mand kommer med vores datter. Han græder også og har den største smil. Der bliver taget en masse billeder. Han holder hende op til min kind så jeg kan kysse hende og hun kan dufte til mig.

Der går i alt en ½ time fra hvor hun kommer ud til vi er på vej til opvågning. Hele seancen på operationsstuen tog 1 time.

OPVÃ…GNING
Her skiftes vi til at holde vores datter. Når jeg har hende ligger hun til mit bryst og prøver at sutte.
Det tog unnormalt lang tid for mig at få følelsen tilbage i benene - ca. 6 timer. Og det var først der jeg fik lov til at komme tilbage til min stue.

DAGENE EFTER
Jeg kom ud af seng lidt for sent - de siger man skal op hurtigt, men fordi jeg lå på opvågning i så lang tid, blev jeg lidt glemt, og det var først om aftenen at en sygeplejerske kom ind og sagde "op med dig!" :-)
Jeg var indlagt i ca. 2 dage. Fødte ved 9-tiden om torsdagen og tog hjem ved 23-tiden om lørdagen.
Det tog ca. 4 uger før jeg ikke mærkede selve snittet mere - men det varierer var kvinde til kvinde og fra fødsel til fødsel.

AMNING
Min datter suttede ikke rigtigt, så jeg brugte ammebriks på trods af jordemødrene og sundhedsplejerskerne var imod det. Det virkede for mig, og da mindatter var 4 måneder gammel afviste hun selv briksen og jeg ammede hende uden den indtil hun var 8 måneder gammelt.

Fødslen var det bedste oplevelse i mit liv. Held og lykke med dit kejsersnit.
Billede

Billede
cara77

Indlægaf Løjsen » ons, 02. december 2009 18:03

Tak for udførlig beskrivelse Cara77, det er rart at læse det bid for bid.
Jeg tror også jeg vil være ekstremt nervøs... puha, men heldigvis er det da hurtigt overstået. Min værste frygt er nok, at der går et eller andet galt med spinalbedøvelsen, så man risikerer ikke at få følelsen tilbage i benene, ved godt det er worst case scenario, men alligevel... :-(
Billede
Løjsen

Ja

Indlægaf cara77 » tors, 03. december 2009 14:49

Ja det var også det jeg er bange for. Enten lægen eller sygeplejersken beroligede mig dagen før - hun sagde at de udfører rigtig mange kejsersnit og endnu flere spinalbedøvelser og de alle fleste er vellykkede, men de er nødt til at oplyse om alle risici.

Jeg håber alt det bedste for dig - der er ikke særlig lang tid til du holder din baby i armene!

Kh
Cara
Billede

Billede
cara77

Tilbage til Fødsel