BabyOrNot.dk - Graviditetstest - ægløsningstest

Ventetider - København

I dette forum diskuterer vi emner relateret til barnløshed og adoption. Her kan du videregive dine erfaringer eller få gode råd fra andre.

Ventetider - København

Indlægaf tjavs » tirs, 07. april 2009 14:23

Hej alle

Jeg har lige været ved lægen for at få lavet en smear og få svar på mine blodprøver (som heldigvis så fine ud). Nu mangler jeg tilsyneladende bare en blodprøve på 21. dagen, og så kan vi vist endelig få smækket en henvisning til en fertilitetsklinik sammen.

Jeg spurgte min læge, hvor lang ventetiden plejer at være, og han svarede, at jeg skulle regne med et halvt til et helt år! Seriøst!? Nogen der har erfaringer med ventetiden på Riget eller Hvidovre?

Og hvad er alternativet? Hvordan griber man det an, hvis man vil fylde ventetiden ud med noget privat behandling? Og hvad koster det?

Mange spørgsmål :) Må indrømme, at jeg blev lidt modløs ved tanken om at skulle vente et år ...
Barnløsheds-newbie. Kæreste har "stærkt nedsat" sædkvalitet. Jeg er tilsyneladende ok. Venter på henvisning til fertilitetsklinik.
tjavs

Indlægaf smilla » tirs, 07. april 2009 15:39

Hej tjavs

Ja det er ret så frustrerende med den ventitid. I forhold til om I skal vælge offentlig eller privat afhænger det nok af jeres økonomi og hvilken behandling I skal have. Udredning og insemination er gratis på de privat klinikker jeg har kendskab til i København, hvor imod kunstig befrugning/reagensglas koster ca. 21.000 for et forsøg og 42.000kr for tre forsøg.
Som jeg har forstået forsøges insemination, hvis sædkvaliteten er lettere nedsat og man går direkte til reagensglas, hvis den er stærk nedsat. Du skriver den er "stærkt nedsat" hos din kæreste, så umiddelbart er der ikke meget gratis at komme efter i det private for jer, med mindre I skal udredes nærmere.
I og med du har frit sygehus valg kan du jo kontakte hospitaler i københavnsområdet og forhøre dig om ventetid. Kan være god ide at vælge hospital udfra geografisk afstand, da du skal derop en del gange alt afhængig hvor hurtig det lykkes jer at blive gravide :)
smilla

Geografisk sted: København

Indlægaf tjavs » tirs, 07. april 2009 15:49

Tusind tak for svaret, smilla :)

Hmmm ... mht. sædkvaliteten må jeg indrømme, at jeg er en lille smule i tvivl - min fornemmelse er, at der er mange forskellige måder at have skidt sædkvalitet på og at behandlingsformen derfor kan variere. Desuden havde min kæreste influenza lidt tid før den sidste prøve ... Jeg ved ikke, måske det bare er ønsketænkning, men jeg håber stadig, at insemination kunne være en mulighed.

Ville en sædprøve være inkluderet i gratis-pakken?
Barnløsheds-newbie. Kæreste har "stærkt nedsat" sædkvalitet. Jeg er tilsyneladende ok. Venter på henvisning til fertilitetsklinik.
tjavs

Indlægaf silleb » tirs, 07. april 2009 15:49

Hej Tjavs

Op til et helt år :shock: Det lyder da helt vildt. Der har været lange vente tider pga af puklen fra strejken, men mange steder er man ved at få den indhentet. Så jeg vil anbefale dig selv lige at undersøge, hvordan det ser ud på de forskellige sygehuse i nærheden af hvor du bor for som Smilla siger så er der jo frit sygehusvalg. I det private skal man sjældent vente, men så koster det tilgengæld kassen.

Pøj pøj med det (og hvis du mere præcist finder ud af hvordan ventetiderne er må du meget gerne skrive det herinde)
Prøvet siden maj 2007
3 IUI'er - negative
1. IVF: Blodprøve: positiv :)
Lea kom til verden 21. februar 2010
Gravid igen på gammeldaws manér - termin 20. aug. 2012
Brugeravatar
silleb

Geografisk sted: Odense

Indlægaf silleb » tirs, 07. april 2009 15:53

Hej igen

For at komme til insemination i det private (gratis) skal du have en henvisning fra din læge, og for at få en henvisning skal din kærestes sædkvalitet være ok, og det vil din læge vurdere (måske med en ekstra test), så på den måde kan man godt sige at den er gratis.
Prøvet siden maj 2007
3 IUI'er - negative
1. IVF: Blodprøve: positiv :)
Lea kom til verden 21. februar 2010
Gravid igen på gammeldaws manér - termin 20. aug. 2012
Brugeravatar
silleb

Geografisk sted: Odense

Indlægaf tjavs » tirs, 07. april 2009 16:02

Tak, silleb :)

Ja, jeg synes også et år lyder helt vildt.

Kom lige i tanke om ... hvis man vil forsøge det private, skal man så bede sin læge sende henvisningen til dem for at få det gratis? Dvs udelukke sig selv fra det offentlige ...

Spurgt på en anden måde: Hvis man stadig vil holde fast i sin henvisning til det offentlige, så skal man betale for behandling (insemination) i det private?
tjavs

Indlægaf smilla » tirs, 07. april 2009 17:15

Det er et rigtig interessant spørgsmål om man ligesom kan være tilknyttet det private og samtidig været skrevet op i det offentlige. Det der skete i vores tilfælde var at vi fik henvisning fra egen læge tilbage i oktober 2008 (både manden og kvinden skal have en). Vi fik så anbefalet et par gynækologer, hvor den ene var privat klinik. Jeg tænkte ikke nærmere over det på det tidspunkt, vi skulle bare udredes hurtigst mulig (kom til første samtale allerede efter 10 dage). Alle undersøgelser, deribland sædkvalitet kostede ikke noget. Vi "fejlede" ikke noget og blev tilbudt insemination. Allerede da vi var igang med første forsøg spurgte jeg om vi kunne blive henvist til det offentlige, da vi ikke umiddelbart havde råd til reagensglas behandling i det private, i tilfælde af det ikke lykkedes med insemination. Vi fik at vide at man skal prøve tre gange før man kan blive henvist videre i systemet, ved ikke om det er deres egen regel eller om det gør sig gældende i det private. Vi fik også at vide at der er ca. ½ års ventetid. Så set i bakspejlet fortryder jeg da lidt at vi ikke bare blev henvist til det offentlige med det samme, men utålmodigheden og uvisheden om behandlingsforløbet gjorde nok udslaget. Så det er gode overvejelser du har...
Men du kan jo prøve at spørge din læge om du kan få to henvisninger, en til det offentlige og en til det private. Jeg tvivler på de praktiserer det, men vil meget gerne høre om det kan lade sig gøre :)
smilla

Indlægaf tjavs » tirs, 07. april 2009 19:15

Hmmm. Jeg har talt lidt med min kæreste om det, og hvis vi alligevel skal vente et halvt til et helt år nu, kunne man måske lige så godt prøve en privat klinik (forudsat at vi er egnede til insemination - hans egen læge talte i hvert fald om, at det var den vej, vi skulle) - og hvis det ikke virker, må man så tage ventetiden på kunstig befrugtning efterfølgende.

Jeg kan se, at flere privatklinikker tilbyder en gratis samtale. Jeg tænker, om man ikke kunne nuppe min kærestes prøveresultater med til sådan en - og så kunne de måske sige noget om, hvorvidt det giver mening at inseminere ... hvorefter vi kunne afgøre, hvor vi vil have henvisningen sendt hen ...

Er der nogen, der kan anbefale privatklinikker i København?
tjavs

Indlægaf tjavs » ons, 08. april 2009 10:52

Update :)

Har lige ringet til fertilitetsklinikken på Rigshospitalet. Pt er ventetiden på inseminering 3-4 måneder og på reagensglas er den et halvt års tid. Så tsk tsk, man skal tilsyneladende aldrig stole på, hvad ens læge siger ;)

Desuden anbefalede de, at min kæreste fik en henvisning til Klinik for vækst og reproduktion, som kan tage nogle flere prøver for at afgøre om det giver mening at inseminere.

SÃ¥ ... nu tror jeg, at vi holder os til det offentlige. Lige indtil jeg ombestemmer mig ;) (er det kun mig, der synes alt det her er meget forvirrende?)
tjavs

Indlægaf smilla » ons, 08. april 2009 12:44

Godt initiativ tjavs...der er selvfølgelig lidt ventetid her i starten ved at vælge det offentlige, men omvendt skal I ikke vente lang tid i tilfælde af insemination ikke er tilstrækkeligt...Du kan jo sende henvisningen til det offentlige og hvis tålmodigheden er uudholdelig kan I vel altid henvende jer til en privat klinik...
Du spurgte tidligere til private klinikker, jeg kan anbefale Trianglens fertilitetsklinik :)
Pøj pøj med det og er spændt på at høre det videre forløb :)
smilla

Indlægaf tjavs » ons, 08. april 2009 17:59

Tak for anbefalingen, smilla - det er ikke utænkeligt, at jeg får brug for den senere.

Jeg tror, at ligegyldigt om vi vælger privat eller offentlig, er det en god idé at få kæresten forbi den der Klinik for vækst og reproduktion så vi ved hvilken behandling vi skal ud i. Så der er lige endnu en henvisning og noget ventetid, der skal klares ... :)
tjavs

Indlægaf MÃ¥neMarie » ons, 08. april 2009 21:16

Hej tjavs. Mig og min kæreste skal starte i behandling på riget i denne måned. Vi blev henvist af læge i november måned og er skal først i gang nu, så det halve år er nok ikke helt skævt :???: Vi ventede en måned på indkaldelsen til aflevering af sædprøve, så en måned igen til aflevering af nummer to prøve, så en måned igen inden samtale på vækst og reproduktion med scanninger og undersøgelser af min kæreste og så en afvisning og nu er vi endlig kommet til, så det er en temmelig lansommelig proces :roll:
Vi skal i gang med ISCI behandling, som er den behandling hvor de putter en sædcelle ind i et æg, hvilket er noget de kan på riget og ikke så mange andre steder.. men hvis I skal i en anden slags behandling, vil jeg da foreslå jer at prøve et andet sted end riget.. sagen er den at de på riget kun kan behandle 3 par om dagen og man kan derfor blive afvist, hvis der er for mange tilmeldt.. man kan blive afvist to gange og skal så til tredje gang, men det er jo lidt irriterende at vente på, når man nu så gerne vil i gang.. På fx. Hvidovre kan man ikke blive afvist, så det er jo værd at tage med i overvejelserne, I må jo trods alt selv vælge hvilket sted i vil behandles..
MÃ¥neMarie

Indlægaf tjavs » fre, 10. april 2009 12:25

Hej MÃ¥neMarie

Det lyder da godt nok irriterende med de afvisninger (havde læst om afvisninger et andet sted her i forummet men fattede ikke, hvad det betød, så tak for forklaringen :))

Omvendt synes jeg Hvidovre ligger temmelig langt væk, hvis man skal derud i tide og utide (vi har ingen bil).

Hmm, flere overvejelser ...
tjavs

Indlægaf MÃ¥neMarie » man, 13. april 2009 10:49

Ja der er en del at overveje.. men jeg synes det var lidt frustrerende at blive afvist og tanken om det kan ske flere gange i træk synes jeg ikke er så fed.. nu hvor man har ventet så længe i forevejen er det jo lidt irriterende når man bare gerne vil i gang!
MÃ¥neMarie

Re: Ventetider - København

Indlægaf avaclinic » tirs, 19. oktober 2010 14:24

AVA CLINIC har som den første af IVF klinikkerne i Letland og hele Baltikum fået det internationale certifikat (ISO9001:2008). Dette bekræfter, at vores ydelser svarer til de europæiske kvalitetskrav.
http://www.xn--gdonations-c6a.dk/Ordfor ... er?lang=dk
avaclinic

Næste

Tilbage til Barnløshed og behandling