BabyOrNot.dk - Graviditetstest - ægløsningstest

Røntgen af livmoder og æggeledere

I dette forum diskuterer vi emner relateret til barnløshed og adoption. Her kan du videregive dine erfaringer eller få gode råd fra andre.

Røntgen af livmoder og æggeledere

Indlægaf Maluns » man, 31. december 2007 13:09

Min kæreste og jeg har forsøgt at blive gravide i 9 mdr. nu...min cyklus er på 43 dage!!! Og jeg er ved at miste humøret :-(
Jeg har været ved lægen og "tude ud", og er nu blevet henvist til billeddiagnostisk afd. på Nyborg sygehus, hvor jeg skal have lavet en røntgenundersøgelse af livmoder og æggeledere. Derudover skal jeg op til lægen på to bestemte dage i min cyklus og have taget blodprøver.
Jeg kan regne ud, at røntgenundersøgelsen kan afklare, om jeg har lukkede æggeledere eller cyster på dem, men hvad kan der i så fald gøres? Og hvad kan de finde ud af ved de to blodprøver?
Er der nogen, som har været igennem noget lign. og vil i evt. dele jeres historie med mig? Har i evt. gode råd til, hvad jeg bør spørge om eller hvilke andre undersøgelser, som evt. er gode at få foretaget i min situation?

Mange hilsner
Maluns

Godt nytår allesammen...jeg ønsker for jer alle, at i bliver gravide i 2008!
Maluns

Geografisk sted: Fyn

Re: Røntgen af livmoder og æggeledere

Indlægaf Maj79 » man, 31. december 2007 18:09

Maluns skrev:Min kæreste og jeg har forsøgt at blive gravide i 9 mdr. nu...min cyklus er på 43 dage!!! Og jeg er ved at miste humøret :-(
Jeg har været ved lægen og "tude ud", og er nu blevet henvist til billeddiagnostisk afd. på Nyborg sygehus, hvor jeg skal have lavet en røntgenundersøgelse af livmoder og æggeledere. Derudover skal jeg op til lægen på to bestemte dage i min cyklus og have taget blodprøver.
Jeg kan regne ud, at røntgenundersøgelsen kan afklare, om jeg har lukkede æggeledere eller cyster på dem, men hvad kan der i så fald gøres? Og hvad kan de finde ud af ved de to blodprøver?
Er der nogen, som har været igennem noget lign. og vil i evt. dele jeres historie med mig? Har i evt. gode råd til, hvad jeg bør spørge om eller hvilke andre undersøgelser, som evt. er gode at få foretaget i min situation?

Mange hilsner
Maluns

Godt nytår allesammen...jeg ønsker for jer alle, at i bliver gravide i 2008!

Jeg har en cyklus på mellem 19 og 62 dage. Har også fået foretaget røgentundersøgelsen(hvor man påviste at mine æggeledere er lukket) De to blodprøver kan fortæle om dit FSH og LH niveu som viser om dine æggestokke/ledere passer til din alder og om hvordan din ægproduktion er.De ting du får tjekket nu giver svar på hvad der videre skal ske
Maj79

Geografisk sted: østjylland

Indlægaf dmi » tirs, 01. januar 2008 14:42

Hejsa
Da vi havde prøvet i lidt over et år blev jeg henvist til en gyn, og her fik jeg foretaget røngten og gennem skylning af æggelederne. hun fandt en lille cyste på den ene leder og den blev så fjernet. Gjorde avss, men jeg overlevede. >derudover fik jeg også taget alverdens blodprøver også på de der bestemte dage for at få tjekket mine hormon niveauer. Viste sig så at jeg ikke har nok ægløsnings hormon. Min kæreste blev også tjekket igennem med blodprøver og sædtest.
Herefter har vi så været i behandling med hormoner og insemineringer. Men det er en anden historie. Men spørg endelig hvis du har flere spørgsmål
HÃ¥ber du kan bruge det til lidt.
Held og lykke herfra
Knus
dmi
Billede
dmi

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Maluns » tirs, 01. januar 2008 22:38

Tusind tak for jeres indlæg. Jeg er glad for, at jeg inden længe kan få lidt afklaring...selvom jeg kan fornemme, at det måske ikke er en behagelig besked sygehuset har til mig. Jeg kan godt mærke, at jeg er nervøs.
Årsskiftet gav mig anledning til at reflektere lidt over år 2007. Da jeg smed pillen i slutningen af marts, havde jeg ikke forestillet mig, at jeg næsten et år efter stadig ikke var blevet gravid. Jeg vidste godt, at det kunne tage tid, men tænkte alligevel at jeg sikkert blev gravid indenfor max. et halvt år (naivt hva'!). Det er forfærdelig frustrende måned for måned at blive skuffet, når menstruationen melder sig, og mine tanker går (med fare for at lyde som Dronningen) til de mange andre i samme situation, hvoraf mange har ventet endnu længere tid på det lykkelige øjeblik (to streger!). Jeg er glad for, at der findes hjemmesider som denne, for jeg føler en trøst i at læse om andres beretninger og erfaringer.
Jeg vil gerne ønske jer et rigtig godt nytår og endnu engang tak fordi i svarede på mit indlæg...
Mange hilsner
Maluns
Maluns

Indlægaf o0Curious-toxic0o » lør, 19. april 2008 13:45

Jeg er lidt nysgerrig Maluns. Hvordan gik det på Nyborg sygehus? Er du kommet videre i forløbet?

Har selv været på Nyborg sygehus og blevet "skyllet igennem", sys virkelig a det gjorde ondt, men alt var fint.

Har os fået taget alle de blodprøver som du snakker om for et års tid siden, Og har li fået taget nogle nye prøver. Er der nogen der ved hvor mange blodprøver man skal igennem??

Knus.
o0Curious-toxic0o

Indlægaf Maluns » ons, 23. april 2008 17:07

Jeg fik at vide, at min højre æggeleder formegentlig er lukket pga. arvæv fra en blindtarmsoperation. Min blindtarm sprang i 1992 og betændelsen var løbet ud i bughulen...det er arvævet fra dengang som nu blokerer min æggeleder.

Jeg har desuden fundet ud af, at der er kuk i mine hormoner, så jeg skal i gang med hormonbehandling i min næste cyklus.

Hvis jeg ikke bliver gravid i løbet af tre forsøg, så skal vi tale om, at de går ind via en kikkertundersøgelse for at finde ud af, om de måske kan klippe i arvævet og på den måde skabe passage (det var i hver fald sådan jeg hørte lægen forklare det).

Jeg må indrømme, at jeg stadig føler mig "grøn" indenfor fertilitetsbehandling. Så jeg kender ikke så meget til de forskellige behandlingsformer :o)

Mange hilsner
Maluns
Maluns

Indlægaf o0Curious-toxic0o » tors, 24. april 2008 06:26

Puha.. Det lyder godt nok uoverskueligt, eller hva man nu skal sige, men det må da være rart på en eller anden måde a vide hva årsagen var? Vi har ikk fundet nogen årsag endnu, men mistænker dog kraftigt a det er kærestens sæd der er problemet.
Hvordan kuk i hormonerne? manglende ægløsning eller?

Knus.
o0Curious-toxic0o

Indlægaf Maluns » tors, 24. april 2008 10:10

Ja, de mener ikke at jeg har ægløsning i hver cyklus...og med en cyklus på ca. 43 dage så er der ikke mange chancer på et år. Så jeg skal starte på Pergotime på 3. dagen i min næste cyklus. Problemet ligenu er bare, at min menstruation ikke er kommet og jeg er ved at være lidt utålmodig, da jeg naturligvis gerne vil i gang med behandlingen. I sidste uge, hvor jeg egentlig regnede med at den ville komme, blev det ikke til mere end lidt brunt i trussen...Min ømhed i lænden, som altid kommer op til mens, er også på retur. Det er vildt frustrende! Jeg har fået besked på at ringe til fertilitetsklinikken (en privatklinik i Odense, som jeg har kontaktet pga. strejken), hvis ikke den er kommet indenfor en uge. Det skal lige siges, at jeg HAR taget en test...og den var (ikke overraskende) NEGATIV.

Hvornår får i noget afklaring på, hvad i "fejler"?

Vi ved (heldigvis) at kærestens sædkvalitet ikke fejler noget. Så det er "kun" mig som er lidt i "udu". Jeg føler desværre at tiden haler ind på mig...jeg er 29 år...og hvem ved hvor længe det skal tage at blive gravid? Det er lidt hårdt.
Maluns

Indlægaf Snebold » fre, 25. april 2008 09:49

Er glad for jeg løb ind i denne tråd...
Jeg er selv lige blevet henvist til Nyborg mhp. undersøgelse af passage i æggelederne. Var i tvivl om hvad det præcist gik ud på, og specielt om det kommer til at gøre ondt. Det kan jeg så forstå det gør, men jeg overlever vel. Desværre ser det ud til jeg kommer til at vente noget med en indkaldelse da jeg blev henvist to dage før konflikten startede.

Vi har kun været igang siden jan. 2008, men da det har vist sig at min mand har nedsat sæd-kvalitet vil vores egen læge godt henvise os allerede nu. Min alder er jo også ved at være imod os, jeg er 33.
Jeg har fået taget de første blodprøver og venter på den rigtige dag til de sidste. Skal have dem taget 30. april.

Ved I om det kun er i Nyborg de udfører undersøgelsen, eller kunne man evt. tage på privatklinik hvis sygeplejerskerne ikke snart får deres 15%?

Kh. Snebold
Brugeravatar
Snebold

Indlægaf Maluns » fre, 25. april 2008 13:46

Hej Snebold

Jeg tvivler på at privatklinikker kan udføre en røngtenundersøgelse af æggelederne. Men jeg ved det ikke med sikkerhed. Jeg kan kun anbefale at ringe til en privatklinik.

Jeg vil gerne knytte et par kommentarer til "smerten" omkring undersøgelsen. Ja, det NIVER! Men så snart man så ser på skærmen, så bliver "smerten" lettere at abstrahere fra. Jeg ville ikke frygte undersøgelsen, så ondt gjorde det ikke :o)

Det gode ved undersøgelsen (udover at personalet var enormt søde) er, at man kan følge med på en skærm. Her vises et røngtenbillede af dine æggeledere, og du kan se om væsken flyder fint ud i dem...eller om det, som i mit tilfælde, ikke ville fordele sig i den højre.

Jeg synes, det er utrolig dejligt for jer, at jeres læge "allerede" har henvist jer. Det er rart at få afklaring på, hvad der skal ske fremover i forløbet.

Ja, alderen synes jeg lidt er noget møg. Jeg havde ikke forestillet mig, at JEG var "én af dem som ikke bare lige kunne lave børn". Så nu synes jeg pludselig at jeg er forfærdelig gammel. Jeg må jo bare krydse fingre for, at jeg "kun" behøver denne hormonbehandling...og at det ikke bliver nødvendigt at gå videre i forløbet.

Jeg ser frem til at høre, at du finder ud af mht. privatklinik, undersøgelse m.m.

Mange hilsner
Maluns
Maluns

Indlægaf o0Dolly-Girl » ons, 30. april 2008 09:28

Sikke en dejlig tråd, har det selv sårn min cyklus er også på de 42 dage plus/minus ..

Hele april måned har jeg været til gynækolog en gang om ugen, for at hun kunne scanne mig for at finde ud af om der er noget i vejen, er der heldigvis ikk, så blev hun ved med at scanne så hun kunne fortælle mig præcis hvornår jeg har ægløsning, og det var så igår .. :)

Så nu håber vi der kommer 2 streger den 13, gør der ikk det, så skal vi i behandling. Og kæresten skal have taget nogle prøver også ...

Er ved at gå amok over det, vi har prøvet i 15 måneder nu, og har været gravid en gang, men fik sponton abort :(

Men nu må det da snart være min tur, alle omkring mig begynder at blive gravid, og bliver så ulykkelig indeni , når veninder kommer og siger at de er gravide, self er jeg glade på deres vegne, men bliver også bare misundelig ...
Mon storken snart kommer et smut forbi :)
o0Dolly-Girl

Hej

Indlægaf pigeRA » ons, 20. august 2008 21:56

Dette er første gang jeg skriver nogen steder om mit problem.. Gør det fordi jeg føler mig alene om det, da alle/mange af mine venner/søskene har børn. Min kæreste og jeg har prøvet i 1.7 år at blive gravide, i starten tænkte jeg ikke så meget over det men nu laver jeg ikke andet, folk siger det kommer når man giver slip, men det har jeg prøvet.
Min alder er ikke noget problem 23 år, min kæreste bliver 31 så jeg vil gerne snart have at det sker noget. Jeg har altid elsket børn og havde virkelig ikke regnet med ´det skulle ske for mig, da alle i min familie er meget frugtbare. Jeg er endelig lige blevet sendt videre i systemet, fik scannet min livmoder, den var fin, men på min æggeleder hvor man normalt har 12 cytsler, havde jeg alt for mange, så ingen æggeløsning,plus at min kærestes sædceller er langsomt svømmende. Jeg skal til læge på tirsdag for at få taget blodprøver og så i gang med hormonbehandling, forstår bare ikke hvad det kan hjælpe mod at jeg har for mange cystler eller hvad det hedder, nogen det ved noget om dette?
pigeRA

Indlægaf Maluns » søn, 24. august 2008 21:08

Hej

Velkommen til dette fantastiske sted for os infertile kvinder. Jeg følte mig også alene selvom jeg har venner og familie at snakke med. Men de kan ikke helt forstå, hvad man går igennem. Men her finder du mange andre, som er i samme situation som dig.

Du skriver noget med, at du har mere en 12 "cyster". Jeg har selv oplevet ved en af mine scanninger, at jeg havde omkring 12 folliker (som jeg tror du hentyder til) i den ene æggestok. Jeg spurgte, om jeg havde PCO(S), og han mente, at jeg måske lå på grænsen. Så måske er det PCO du har? Prøv at Goggle det, så vil du finde en masse information om det.

Men jeg er ret sikker på, at de kan få styr på din ægproduktion med hormoner. Hold modet oppe...og lad dig ikke gå på af, at folk siger til dig, at du bare skal lade være med at tænke på det, for så skal du nok blive gravid. Det er SÅ irriterende, at få det at vide! I så fald vil jeg godt vide, hvor jeg slukker for tankerne?!

Held og lykke fremover med baby-projektet.

Mange hilsner
Maluns
Maluns

Tilbage til Barnløshed og behandling