BabyOrNot.dk - Graviditetstest - ægløsningstest

Nogen der ved noget om Hysteroskopi?

I dette forum diskuterer vi emner relateret til barnløshed og adoption. Her kan du videregive dine erfaringer eller få gode råd fra andre.

Nogen der ved noget om Hysteroskopi?

Indlægaf Katrine-mor » ons, 28. april 2010 09:47

Hej piger,

Ja, jeg har lige været lidt væk herinde fra. Skulle lige sunde mig oven på endnu et negativ forsøg.
Hold da kæft det er hårdt efterhånden. Synes det bliver lidt sværere for hver gang at få humøret op igen :roll:
MEN det kommer op, og det er det vigtigste. Det er vel også kun naturligt at man lige ryger en tur ned i kulkælderen efter mange uger med håb, drømme, scanninger, hormoner osv.

Jeg har tænkt meget på hvad der mon kan være i vejen siden at æggene ikke sætter sig fast.
Min mor har en tidligere kollega, som nu arbejder på en gynækologisk klinik, der arbejder sammen med fertilitetsklinikken Nordica. Hun ved derfor en masse om årsager til at man ikke bliver gravid.
Hun spurgte min mor, om jeg havde fået en hysteroskopi, hvilket jeg ikke har fået...

Hun sagde at man ved en hysteroskopi kigger i livmoderen med et lille kamera, for at se om der evt. sidder en polyp deroppe. Hvis der gør det, så skal man have den fjernet, fordi en sådan polyp har samme virkning som en spiral og kan forhindre et æg i at sætte sig fast :shock: Det er jo ikke fedt, når man prøver at bliver gravid!!!

Nu tænker jeg så op, om der er nogen af Jer der har fået foretaget sådan en hysteroskopi, da I blev undersøgt? Eller er det kun noget de gør, når man bliver henvist til det private?
Billede

Efter næsten 3½ år og en masse fertilitetsbehandlinger er jeg endelig blevet øko-gravid :D
Positiv test d. 18/9 og termin d. 18/5 :D
Vores søn kom til verden d. 20/5 :D
Katrine-mor

Geografisk sted: København V

Re: Nogen der ved noget om Hysteroskopi?

Indlægaf Titti » ons, 28. april 2010 10:29

Hej hej

Ikke helt, men næsten det samme. Jeg har fået foretaget en kikkertundersøgelse i forbindelse med at jeg ikke kunne blive gravid med nr. 2. Her fandt de ud af at jeg havde sammenvokset livmoder og derfor ikke kunne blive gravid. Alt dette kunne ikke ses på en scanning, så hvis jeg ikke havde fået foretaget undersøgelsen var det ikke blevet opdaget. Er så blevet opereret for det efter.

Man kommer i fuld narkose og man bliver udskrevet samme dag, hvis alt er forløbet ok.
IVF,12. Nov. 5 æg, -æg til ÆO
IVF, 8. Jan. 13 æg, 8 befr. 2 æg ÆO/neg.
IVF, 20. april. 8 æg, 3 befr. 2 æg ÆO/MA
IVF, 20. sep. 5 æg, 2 befr. - æg ÆO
Kort IVF, 25. Nov.8 æg, 4 befr. 1 æg ÆO/neg.
Lang ICSI 11.feb 6 æg, 5 befr. 2 ÆO/neg. 3 til frys)
Titti

Geografisk sted: Odense

Indlægaf MÃ¥neMarie » ons, 28. april 2010 19:21

Det har jeg aldrig hørt om, men kan da godt forstå du er nysgerrig efter at give det et forsøg! Det kan jo tænkes at det liiiige er det der skal til! Har du mulighed for at få det lavet ved hjælp af en henvisning eller skal I selv betale for det i det private?

Ja man er jo villig til at prøve hvad som helst... Jeg var lige et smut i magasin idag og det vrimlede bare med små tykke babyer...årrrhh jeg var helt dårlig! Derudover var der en gravid kvinde der nærmest forfulgte mig rundt.. hvorend jeg vendte mig stod hun der og aede og nussede sin store mave...altså det er sku lidt trælst! Nu må det altså være vores tur..NU NU NU NU :evil: !!!
Billede
MÃ¥neMarie

Indlægaf magdalene » ons, 28. april 2010 20:22

Gud hvor interessant - jeg er med på en lytter. Tænker jo nu straks om en sammenvoksning eller polyp er mit problem, men jeg tåler heller ikke at læse om symptomer og diagnoser uden at føle at jeg fejler hele molevitten ;-) Men i det her tilfælde, kan det jo være en reel mulighed!
Har forsøgt siden maj 2009
Resultat af udredning: Kvinde: alt ok - mands sædprøve: nedsat bevægelighed
1. IUI dec negativ
2. IUI jan negativ
3. IUI feb afbrudt cyste
4. IUI mar afbrudt cyste
5. IUI apr afbrudt tidlig ægløsning
Brugeravatar
magdalene

Indlægaf Snorre » tors, 29. april 2010 17:43

DET er bestemt også det, der er galt med mig!! Nu ser jeg det hele i et klarere lys :-)
Ej, spøg til side - det kan da måske godt være årsagen for flere af os...
Jeg skal til 1. scanning i forb. med fryseæg d. 7. maj. Der vil jeg høre spørge lidt til hysteroskopi :D
Billede
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
2 x SA // 4 IUI'er neg // 1. IVF neg // 2. IVF - BP 23. jun 10 POSITIV :-)
Snorre

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Snorre » fre, 07. maj 2010 17:35

Hej Katrine-mor
Så fik jeg spurgt til Hysteroskopi hos lægen i dag som lovet :-)
Jeg spurgte ham, om det ikke var en undersøgelse alle ufrivillige barnløse burde igennem.
Han sagde, at man kun foretog undersøgelsen, hvis man havde en mistanke om polypper.
Ved en alm. scanning vil der dukke nogle mørkere skyggeområder op på skærmen, som kan være de små fætre. Derefter kan lægen vælge at få undersøgt det nærmere gennem en hysteroskopi undersøgelse.
HÃ¥ber det er svar nok :-)
Billede
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Snorre

Indlægaf Katrine-mor » søn, 16. maj 2010 17:02

Hej piger,

Tak for alle svarene. Har lige haft en længere pause herinde fra, så jeg har ikke set dem før nu.

Jeg har hørt at man lige netop ikke kan se dem på en alm. scanning med mindre de er meget store. Men selv små polypper kan forhindre et æg i at sætte sig fast.

Jeg tror heller ikke det er noget man kan få foretaget i det offentlige med mindre at man ligefrem kan se dem på en scanning, så man må nok betale sig fra det i det private...

Jeg skal til møde på CFC næste uge, så der vil jeg lige spørge om det (skriver lige en update om mit behandlingsliv i en ny tråd ;-) ).
Billede

Efter næsten 3½ år og en masse fertilitetsbehandlinger er jeg endelig blevet øko-gravid :D
Katrine-mor

Indlægaf Snorre » man, 17. maj 2010 18:09

Lidt supplerende info omkring behandlingen...

Jeg kender en pige, som skal have foretaget undersøgelsen snart. Hun har haft problemer med uregelmæssige blødninger efter altid at være meget regelmæssig. Og efter at en gynækolog har kigget på hende, blev det besluttet, at hun skulle have foretaget undersøgelsen, da en polyp kan være årsag til det. Skal lige nævnes, at gynækologen ikke kunne se noget på sin scanning. Undersøgelsen foregår via det offentlige... så det kan lade sig gøre den vej rundt
Billede
Snorre

Indlægaf Snorre » ons, 19. maj 2010 17:11

bonus bonus info ... :-)

Så har pigen - omtalt ovenfor - været igennem undersøgelsen. Der viste sig at være nogle polypper, der nu er fjernet.Så det er jo godt!
Til gengæld havde selve indgrebet været virkelig smertefuldt. Så det er vist noget man kun har lyst til at udsætte sin krop for, hvis lægen vurderer et behov/mistanke for polypper! :-)
Billede
Snorre

Indlægaf Katrine-mor » fre, 21. maj 2010 16:28

Tak for dine updates Snorre :-)

Hvor er det godt at din veninde fik fjernet polypperne, selvom det var en smertefuld omgang.

Har talt med en læge om det igår, og han sagde at hvis min mens. er regelmæssig, hvilket den er (undtagen når jeg er i behandling), så var der indtil videre ingen grund til at få foretaget undersøgelsen. Men han kunne ikke udelukke at det ville komme på tale.
Billede

Katrine-mor

Indlægaf TineB » tirs, 12. april 2011 19:07

Det kan godt være at det at et ældre indlæ, men jeg faldt lige over det.

Jeg kunne genetlig godt tænke mig at vide hvilke resultater i fik, da i fik foretaget denne undersøgelse. Jeg var den selv igennem igår og jeg har aldrig i mit liv oplevet noget så smertefuldt, men måske det er det hele værd i sidste ende, da vi fik at vide at størstedelen der får den undersøgelse der hvor vi var, bliver gravide meget hurtigt efter de har været inde at "rode"
TineB

Indlægaf Katrine-mor » ons, 13. april 2011 13:00

Hej Tine,

JA det er et MEGET gammelt indlæg ;-)
Jeg kan desværre ikke bidrage med noget, da jeg aldrig fik foretaget det og ingen læger mente det var nødvendigt i mit tilfælde.

Jeg håber dog at lægerne får ret og at du meget snart står med en positiv test :D
Billede

Katrine-mor

Tilbage til Barnløshed og behandling