BabyOrNot.dk - Graviditetstest - ægløsningstest

M: Svært nedsat fertilitet, intet at gøre?

I dette forum diskuterer vi emner relateret til barnløshed og adoption. Her kan du videregive dine erfaringer eller få gode råd fra andre.

M: Svært nedsat fertilitet, intet at gøre?

Indlægaf saddude » tors, 24. februar 2011 09:52

Jeg har netop fået meldingen fra min egen læge at min sædkvalitet er "svært nedsat", ca. 5%. Dette svarer også nogenlunde til dén prøve jeg fik foretaget for ca. 2 år siden, så det virker desværre ret stabilt.

Da jeg spørger lægen om jeg kan få en henvisning eller hvad man så gør, får jeg at vide at der ikke er andet at gøre end at "klø på" og håbe på det bedste. Dette undrer mig lidt, eftersom jeg er ret sikker på han sidste gang, var lige ved at "sende mig viddere".

Så nu spørger jeg mig selv, kan det virkelig være rigtigt? Er der ingen behandlingsformer til rådighed for sådan en som mig? Kan et resultat hos praktiserende læge være så ringe at man er opgivet på forhånd?

Jeg må indrømme, havde ikke forventet en sådan "stop klods" og nu glæder jeg mig bestemt ikke til at fortælle konen "nyheden". Andre der har stået i samme situation eller som kan bedømme ovenstående?
saddude

Re: M: Svært nedsat fertilitet, intet at gøre?

Indlægaf Mor til Alma » tors, 24. februar 2011 10:42

hmm, du kan jo vælge at gå på en privatklinik og få IVF(reagensglas) - dette skal du dog selv betale, og det koster ca 50.000kr for 3 forsøg

Alternativt - så skulle du selv kunne forbedre de små svømmere ved en kostomlægning. Kan anbefale bogen "spis dig gravid" som primært er for PCO piger, men der står også om hvilken indflydelse det vil få for mænd at spise efter bogen.

Og så sender læger dig som regel ikke vidre hvis i ikke har prøvet derhjemme i ca et år, så det kan være grunden til du ikke har fået en henvisning.
Billede
Mor til Alma

Indlægaf saddude » tors, 24. februar 2011 12:03

Tak for svaret Mor til Alma. Vi har selvsagt forsøgt i årevis nu. Har taget multi-vitaminer, Omega 3-6-9 og Ginseng i over et år og læst bogen "Boost your Fertility".

Dét jeg ikke forstår er at vi ikke bliver henvist eller får undersøgt/uddybet mere specifikt hvad der kan være galt. Man står tilbage med en "det var surt" melding uden at føle at sagen rigtig er fulgt til ende... som om at man godt kan få hjælp hvis man har syge T-celler, men ikke hvis man har syge sædceller. :(
saddude

Indlægaf Mor til Alma » tors, 24. februar 2011 12:13

Min og min mand blev begge henvist til gyn, fordi de skulle lave en udredning.

De tester både hans sæd og mig.... Men det har ikke været et problem for os at få en henvisning. ( bliver dog nødt til at aflyse tiden hos gyn fordi jeg netop har testet positiv)

Har i et fælles barn i forvejen kan det også have betydning for om i kan få hjælp. Ellers synes jeg du skal skifte læge, så kan du få en anden læge til at henvise dig og din kæreste/kone.
Billede
Mor til Alma

Indlægaf Snebold » tors, 24. februar 2011 13:31

Hej saddude
Da vi havde forsøgt at blive gravid i ca. 8 mdr. tog min mand en hjemmetest som viste nedsat sædkvalitet (testen var vist ikke pålidelig, men vi følte os lidt desperate :roll: ). På den baggrund henviste egen læge til en sædtest på OUH og da den også viste nedsat kvalitet, blev vi begge udredt via OUH og kunne starte op med insemination, da de ikke mente det stod så slemt til at det var nødvendig med IVF/ICSI.
At vi så selv klarede den efter gennemskylningen af min æggeledere er en helt anden sag, men det kan simpelthen ikke passe at du ikke kan få hjælp hvis du og din kæreste har forsøgt noget tid uden held og du har så nedsat sædkvalitet.
Kunne du evt. selv prøve at kontakte den nærmeste fertilitetsklinik (det billigeste er nok det offentlige) og høre hvad de mener? De har absolut ikke travlt for tiden, takket være vores fantastiske regering :evil: Om ikke andet kan de i hvert fald råde dig korrekt.
Kh. Snebold
BilledeBillede
Start pb 01.01.08. Gravid 18.10.08 SA 7+3
Linus 09.09.09
Brystkræft 07.09.09
1. IVF 10.09.10 -% æg
2. IVF 16.11.10 -2 æg op + 2 på frys
3. IVF 14.01.11 -1 ubrugeligt æg / to fryseæg op
4. IVF 24.04.11 -1 æg / negativ
5. IVF 18.09.11 -3 æg, 0 befrugtet
Brugeravatar
Snebold

Geografisk sted: Fyn

Indlægaf Bøllepigen » tors, 24. februar 2011 15:40

vi røg selv direkte i fertilitetsbehandling på offentlig klinik da vi efter at have forsøgt på naturmetoden i 1 år og en sædtest viste meget nedsat sædkvalitet. Der blev vi så udredt og sat direkte igang med ICSI (reagensglasbehandling med brug af mikroinsemination).

Så det er faktisk kun pga mandens meget lave sædkvali at vi er i behandling
Bøllepigen

Indlægaf Bøllepigen » tors, 24. februar 2011 15:44

I værste fald kan man også vælge at bruge en donor hvis klinikken vurdere at selv med ICSI vil chancerne være forringet for at det lykkes at få et barn ud af det. Med en donor vil man så også kunne bruge IUI (insemination) og alm IVF.

Vi har så selv valgt ikke at bruge en donor og gå igang med ICSI. Hvilket tydeligvis har været den rigtige beslutning da de 2 forsøg vi har haft har resulteret i rigtig flotte æg med top karakterer i kvalitet. Det er så desværre ikke lykkes alligevel men forudsætningerne for at det har lykkes har været utrolig gode.
Bøllepigen

Indlægaf MiraklernesTid » tors, 24. februar 2011 19:40

Jeg syntes altså oz du skal gå op og banke i bordet.. Selvfølgelig er der en hjælp i kan få, så længe din kvali ikk er = 0%..

Har en veninde hvis mand havde svært nedsat (pga. tidligere steralisation) Hans krop slog selv næsten alle sædceller ihjel da de regnede dem for fremmedlegmer, pga. ingen produktion gennem flere år efter den steralisation.. De blev gravide i første forsøg med IVF behandling! Så tro mig... Der er håb for jer.. :) Den der læge er hul i hovedet... ;) Skift..

Kh og held og lykke.. :)
K= ok
M= lav sædkvalitet

3 x IUI, negativ, 2010 -> 2011
2 x ICSI, negativ, 2011
1 x IUI med donor, august, negativ

Billede
Brugeravatar
MiraklernesTid

Geografisk sted: Nykøbing Sj

Indlægaf Stinna30 » søn, 27. februar 2011 01:49

Du kan jo til enhver tid skifte læge - selvfølgelig har du ret til at blive udredt lige som alle andre par, så hvis han ikke vil sende jer i behandling, så kan det være din kones læge vil?
Billede
Billede
Brugeravatar
Stinna30

Indlægaf MÃ¥neMarie » ons, 02. marts 2011 08:25

Jeg blev altså helt forarget af at læse dit indlæg.. synes det er sådan en mærkelig melding at din læge har givet dig... -der er jo masser at gøre! Vi havde selv prøvet ca. 1 1/2 år, da vi fik undersøgt min kærestes sædkvalitet...Den er også stærkt nedsat (ringere end din), så efter vi fik den besked blev han henvist til vækst og reproduktions afd. på Rigshospitalet for udredning og vi blev herefter henvist direkte til mikroinsemination (ICSI) behandling, også på Rigshospitalet. Som du kan se ud fra min ticker nederst i mit indlæg, er jeg nu gravid i 6. måned..så det kan altså godt lade sig gøre :D !
Ps. Mht. kosttilskud, spiste min kæreste også d-vitamin, zink og selen, som alt sammen skulle være rigtig godt for sædkvaliteten...så det er jo værd at prøve :roll:
Billede
MÃ¥neMarie

Indlægaf Lilien » lør, 05. marts 2011 12:09

Hej Saddude,

Jeg er med månemarie, det var dog en latterlig udmeldning din egen læge kommer med. Den skal du altså ikke lade dig spise af med :)

Min mands sædkvalitet var også meget nedsat ved de første 2 test prøver ved egen læge. Derefter blev vi hurtigt henvist til Rigshospitalet til udredning/behandling.
Ved første forsøg blev jeg gravid med tvillinger :) Så det kan sagtens stadig lade sig gøre, I skal bare presse på at komme igennem til sygehuset.

Min mand stoppede med at ryge, ændrede sin kost til at være lidt sundere, også begyndte han at løbe 3 x om ugen. Efter 2 mdr. var hans sædprøver markant bedre.

Held og lykke med det hele :)
BilledeBillede
Lilien

Geografisk sted: Frederiksberg

Tilbage til Barnløshed og behandling