Hej Panna,
Personligt synes jeg at kurset var temmelig "langhåret", men nu er jeg heller ikke type der er ret god til at sidde i pædagogisk rundkreds og dele mine tanker og følelser med 8-9 fremmede par
Kurset består af 2 weekender og har 2 psykologer (en mand og en kvinde) som kususledere. Kurset består af lige dele "sidden i rundkreds" (helt bogstavligt), gruppearbejde i mindre grupper, gruppearbejde i kønsopdelte grupper og et par film.
Fokusområderne er: jeres vej til adoption, barnets vej til adoption, de biologiske forældre, barnets "overlevelses-strategier", tilknytning og den første tid med barnet. Desværre nåede vi ikke "den første tid med barnet", da der på vores kursus blev brugt at for meget tid på at snakke om behandlingsforløb og parforholdsproblemer. Personligt var jeg ret ærgerlig over, at der blev brugt så meget tid på at tale om ting, som egentlig ikke var adoptionsrelevante, men som folk kunne få løst på et andet tidspunkt
Men det er nok meget forskelligt hvordan de enkelte kurser forløber, afhængigt af hvor parrene er ift. adoption. I vores gruppe var der desværre også flere par som slet ikke var afklarede med adoption, men som mest deltog, fordi en af dem snart fyldte 40 "og så skulle de jo i gang, hvis de ville adoptere".
Derfor kan I forvente at møde en blandet skare, hvor nogle slet ikke ved om de i det hele taget vil adoptere, nogle snakker meget om deres behandling, nogle snakker meget om deres parforhold og sex-liv og nogle som bare gerne vil have så mange informationer som muligt adoptionsrelevante emner (os

)
Forhåbentlig får I en god gruppe og nogle gode kursusledere! - Ikke som vores ledere, der startede med at sige, at der ikke var nogen rigtige svar, men hvor man i løbet af kort tid kunne fornemme at nogen svar var mere rigtige end andre!?
Forbered dig på at I skal tegne tegninger og bruge rigtig lang tid på at diskutere. En lille del "tavle-undervisning" hvor kursuslederene formidler konkret informationer (alt for lidt efter min mening) og et par film, som sætter tankerne i gang.
Hvis der er mere du vil vide må du endelig sige til. Hvornår skal I på kursus?
Tror storken har problemer med at få vores adr. ind i GPS'en, så nu flyver vi selv ud og henter vores ønskebarn
1 x GUL, 1 x SA, 9 x neg./afbrudte beh./SA
Godkendt til adoption! - Står på Etiopien-listen hos AC